Prevence sociálně-patologických jevů

10.08.2021 11:14

Školní rok 2020/21 byl z hlediska prevence výjimečným rokem v tom ohledu, že téměř vše, co bylo pro tento školní rok naplánované, se nemohlo zrealizovat, naopak bylo nutné operativně promyslet, vyhledat, naučit se a zařadit nové aktivity a způsoby práce či vzdělávání. Oproti původnímu plánu, každoročně založeném na spolupráci v projektech (které propojují žáky celé školy), na pravidelných preventivních hodinách (zaměřených na rozpoznávání emocí, práci s emocemi, na spolupráci, respekt a posilování správného sebevědomí) či vzdělávání v oblasti prevence na pravidelných školeních jsme museli podobu preventivních aktivit vzhledem k vládním nařízením průběžně měnit.

Z původního záměru se v prvních dnech nového školního roku stihl zrealizovat Sportovní den, kdy byli žáci rozděleni napříč ročníky - noví žáci se mohli lépe poznat se svými spolužáky a páťáci se procvičili v roli zodpovědného vedoucího. Žáci 5. ročníku absolvovali podzimní část výuky na Dopravním hřišti v Turnově a ti úspěšní složili zkoušky Průkazu cyklisty. Naštěstí se 29. 9. – 2. 10. žáci 3. a 4. ročníku mohli zúčastnit i ekologického kurzu v Hejnicích. Bylo to již za zpřísněných podmínek (nevídali jsme se s žáky druhé ubytované školy) a za pomoci rodičů s dopravou tam i zpět, nicméně tento kurz neznamenal pouze nově nabyté vědomosti v oblasti přírodovědy a ekologie, ale hlavně velké množství společně prožitých pozitivních zážitků, ze kterých děti mohly v podobě vzpomínek čerpat v době největších omezení. S uzavřením škol toho ale více splněno být nemohlo.

V oblasti prevence před námi stály nové výzvy, zejména jak se vyvarovat např. nezapojení do výuky, školnímu neúspěchu, pocitu osamocení, strachu z nemoci, z návratu do školy, testování, či úkol nastartovat spolupráci po návratu. Velkou měrou přispěl pan ředitel, který již v září zajistil fungování programu MS Teams pro všechny učitele i žáky a starší žáci v tomto programu v hodinách informatiky začali pracovat. Jednotné prostředí všem zpřehlednilo a usnadnilo komunikaci a práci v distanční výuce. Sedmi žákům byly zapůjčeny notebooky pro potřeby distanční výuky. „Nepřipojení“ byli pouze dva žáci (v jejich případě se snažily třídní paní učitelky opakovaně oslovovat rodiče, i přes to, že nespolupracovali). Každý učitel nastavil spolu se třídou nová pravidla pro distanční výuku. Počet, frekvenci online hodin upravil podle věku, někdy došlo k rozdělení třídy do dvou oddělení (aby se vyšlo vstříc potřebám žáků a mohli se aktivněji zapojit). Třídní učitelé hledali zpětnou vazbu jak u dětí, tak u rodičů – v průběhu roku se uskutečnily třídní schůzky, buď osobní či online, které měly hlavně podobu tripartit (žák, rodič, učitel).

Hodně preventivní práce stálo tento rok na třídních učitelkách. Bylo zapotřebí podněcovat kolísající motivaci dětí, hledat způsoby, jak aktivizovat děti i když sedí odděleně doma u počítačů, po návratu do školy zařadit aktivity na obnovení třídního kolektivu, třídních pravidel, spolupráce a respektu k druhému. Metodicky i osobně jsem se snažila pomoci v případě řešení porušení pravidel Školního řádu či v případě inspirace k preventivním aktivitám ve třídě. V závěru školního roku bylo možné uskutečnit třídní výlety (často spojené s přespáváním ve škole), dopoledne s koloběžkami, dopravní hřiště pro 4. roč. či rozloučení s 5. ročníkem. V závěru školního roku jsme pro 3. - 5. ročník uskutečnili dopravně-preventivní besedu s Policií ČR zaměřenou na pravidla jízdy na motorkách a čtyřkolkách, a to vzhledem k tomu, že někteří žáci se ve volném čase dopouštěli chování, které je proti pravidlům. Ve spolupráci s výjezdovou jednotkou SDH Koberovy proběhlo také požární cvičení s nácvikem vyhledání a ošetření zraněné osoby.

Během celého školního roku jsme se snažili dodržovat všechny předpisy týkající se prevence nákazy před COVID-19. Dětem i rodičům jsme vysvětlovali, jaké zásady musíme dodržovat nebo jak bude probíhat testování, a to hned, jak se tyto předpisy do školy dostaly. Nutno podotknout, že jsme museli být velmi pružní, protože manuály či testy a návody k nim se k nám dostávaly „na poslední chvíli“ a nedostatek informací vzbuzoval u rodičů a dětí zbytečné a někdy přehnané obavy.

Několik školení zaměřených na prevenci bylo bez náhrady zrušeno. Učitelé se ale ve velké míře vzdělávali online v oblasti MS Teams (semináře SYPO), navzájem si vyměňovali své zkušenosti a tipy, jak zvládat online hodiny. Metodicky velmi pomohly materiály s doporučujícími aktivitami „Až se sejdeme ve škole“ se S. Stretti.

Mgr. Soňa Flégrová