1. Úvodní část
PROGRAM
pro základní vzdělání
ZÁKLADNÍ ŠKOLA S ÚSMĚVEM ZŠ KOBEROVY
Zpracováno dle předlohy RVP
Obsah
1. Identifikační údaje…………………………………………………4
2. Charakteristika školy………………………………………………5
- úplnost a velikost školy
· vybavení školy
· charakteristika pedagogického sboru
· dlouhodobé projekty,mezinárodní spolupráce
· spolupráce s rodiči a jinými subjekty
3. Charakteristika školního vzdělávacího programu………………8
- Zaměření školy……………………………………………………………………….8
· Výchovné a vzdělávací strategie…………………………………………………….9
· Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami………………..12
· Zabezpečení žáků mimořádně nadaných…………………………………………..14
· Začlenění průřezových témat……………………………………………………….14
1 Osobnostní a sociální výchova
2 Výchova demokratického občana
3 Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
4 Multikulturní výchova
5 Environmentální výchova
6 Mediální výchova
7 Projekt VLÁČEK NEJ NEJ……………………………………………. 23
4. Učební plán………………………………………………………….26
§ Tabulace učebního plánu
§ Poznámky k učebnímu plánu
5. Vzdělávací oblasti……………………………………………………28
5.1. Jazyk a jazyková komunikace
· Český jazyk a literatura……………………………………………………28
· Cizí jazyk……………………………………………………………………48
5.2 Matematika a její aplikace ………………………………………………..58
5.3 Informační a komunikační technologie …………………………………..69
5.4 Člověk a jeho svět…………………………………………………………..84
· Prvouka
· Přírodověda
· Vlastivěda
5.5 Umění a kultura ……………………………………………………………109
· Hudební výchova
· Výtvarná výchova
5.6 Člověk a zdraví…………………………………………………………..135
· Tělesná výchova
5.7 Člověk a svět práce………………………………………………………164
· Pracovní činnosti
6. Hodnocení a autoevaluace školy………………………………….174
6.1. Pravidla hodnocení žáků………………………………………………… 174
6.2. Autoevaluace školy………………………………………………………....178
PŘÍLOHA- ŠVP ŠKOLNÍ DRUŽINY…………………….180
1.Identifikační údaje
Název:Školní vzdělávací program pro základní vzdělání
ZÁKLADNÍ ŠKOLA S ÚSMĚVEM
Předkladatel:
název školy- Základní škola Koberovy,okres Jablonec n.N.,
příspěvková organizace
adresa školy- Koberovy 1,pošta Železný Brod,46822
jméno ředitele-Mgr.Olga Makrlíková
kontakty- telefon:487 354 612
e-meil:zskoberovy@koberovy.cz
Zřizovatel :
název- OBECNÍ ÚŘAD KOBEROVY
adresa- OÚ Koberovy 102,pošta Železný Brod,46822
kontakty- 487 354 620
e-meil:oukoberovy@koberovy.cz
Platnost dokumentu od 1. 10. 2008 pod č. j. 424/08
podpis ředitele- …………………………
razítko školy-
Motivační název ŠVP: ZÁKLADNÍ ŠKOLA S ÚSMĚVEM
IČO: 70695041
IZO: 600 078 299
RED-IZO: 102 165 777
2.Charakteristika školy
· ÚPLNOST A VELIKOST ŠKOLY
výuka žáků 1.-5. ročníku,počet tříd je závislý na počtu žáků školy
do 41 žáků- 2 třídy
od 42 žáků- 3 třídy
ročníky spojujeme tak,abychom zajistili co nejkvalitnější realizaci výchovy a vzdělání
· VYBAVENÍ ŠKOLY
materiální - vyhovující, odpovídající požadavkům moderní výuky
technické - budova školy je po celkové rekonstrukci- zateplení budovy, výměna oken a dveří, podlah, topení, v prostorách půdy byla vybudována nová učebna, vybavení školy je nové - lavice, nábytek,
prostorové podmínky-
3 učebny s hracími kouty
1 učebna vybavena 1O počítači propojenými v síti a napojenými na internet a interaktivní tabule
1 herna školní družiny
+malá pracovna se 7 počítači
s napojením na internet
1 malá školní knihovna
ředitelna,kabinet
sborovna s počítačem a kopírkou pro učitele
sportovní hřiště a tělocvična v sále kulturního domu
školní jídelna v budově MŠ
hygienické - vyhovující, odpovídá potřebám školy a počtu žáků
· CHARAKTERISTIKA PEDAGOGICKÉHO SBORU
Počet pracovníků je stanoven počtem žáků
1. ředitelka školy ,výchovná poradkyně
2. učitelky /3 na částečné pracovní úvazky/
3. vychovatelka školní družiny
Pracovníci splňují požadavky na kvalifikaci.
· DLOUHODOBÉ PROJEKTY A MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE
Dlouhodobé projekty
Intenzivní výuka anglického jazyka-začínáme již v posledním ročníku MŠ,
v 1.a 2.roníku ZŠ v kroužku ŠD
ve 3.-5.výuka dle učebního plánu 3h týdně
Informační a komunikační technologie- výuku realizujeme v kroužcích v ŠD
ve 2.a 4.ročníku v rámci učebního plánu
„VLÁČEK NEJ NEJ“-CELOŠKOLNÍ PROJEKT NA PLNĚNÍ
PRŮŘEZOVÝCH TÉMAT,práce ve smíšených skupinách 1.-5.ročník
Vánoční dílny- výroba předmětů s vánoční tématikou ,dárky pro rodiče,výzdoba-
učebny se mění v pracovní dílny
Rozsvícení obecního vánočního stromku- celoškolní projekt,příprava kulturního
vystoupení
Velikonoce-velikonoční tradice, malování kraslic,velikonoční výzdoba,vítání jara
Den země- ekologické aktivity,soutěže ,hry zaměřené na rozvoj enviromentální
výchovy
Den matek- kulturní program,výroba dárků
Nocování ve škole- jsme samostatní,společnské chování,umíme se bavit
Sportovní den-celoškolní projekt,probíhá v červnu ,tradiční i netradiční sportovní
aktivity,turnaje ,soutěže
Branný den- celoškolní projekt,probíhá v červnu,zaměřený na topografii,základy
první pomoci,nácvik chování v případě ohrožení
Školní akademie- kulturní vystoupení-třída se představuje,
loučení s vycházejícími žáky
Mezinárodní spolupráce
se ZÁKLADNÍ ŠKOLOU V POLSKÉ WLENI
přátelská setkání a organizování společných akcí
· SPOLUPRÁCE S RODIČI A JINÝMI SUBJEKTY
-s rodiči : rodiče jsou voleni do školské rady,mají velký
zájem o práci školy,aktivně pomáhají při akcích
organizovaných školou
-s poradenskými zařízeními: s PP v Jablonci nad Nisou,Turnově
a Semilech
s dětskou lékařkou v Želez.Brodě
SPC Jablonec nad Nisou
-s místními institucemi: s OÚ,TJ SOKOL Koberovy,
Sborem dobrovolných hasičů
s policií ČR
· UMÍSTĚNÍ ŠKOLY
centrum obce,v sousedství je nové školní hřiště,
OÚ zadal řešení venkovního prostoru pro relaxační a sportovní pobyt žáků a rovněž řeší zlepšení prostor tělocvičny přestavbou stávajícího kulturního domu,
nevýhodou je docházka do ŠJ
· CHARAKTERISTIKA ŽÁKŮ
Nízký počet žáků umožňuje výbornou znalost žáků a individualizaci výuky
ve shodě s jejich předpoklady ,schopnostmi a možnostmi. Respektujeme i jejich potřebu pohybu a aktivity s ohledem na jejich životní styl.
Převážná většina žáků žije v úplných rodinách.S rodiči je výborná spolupráce, mají velký zájem se školou spolupracovat. Život v malé obci pomáhá při jejich výchově i vzdělávání
3.Charakteristika ŠVP
vychází z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě
vychází z koncepce celoživotního učení
formuluje očekávanou úroveň vzdělání stanovenou pro všechny absolventy 1.stupně ZŠ
podporuje pedagogickou autonomii školy a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání
ŠVP je otevřený dokument, který bude v určitých časových etapách inovován podle měnících se potřeb společnosti, zkušeností učitelů se ŠVP i podle měnících se potřeb a zájmů žáků.
Zaměření školy
- malotřídní škola poskytující základní vzdělávání pro žáky
1.-5.ročníku,rozdělení žáků do tříd respektuje zabezpečení
co nejkvalitnější úroveň výuky s ohledem na individuální potřeby žáků
Cílem je rozvoj osobnosti každého žáka,aby byl schopen samostatně myslet,
svobodně se rozhodovat,projevovat se jako demokratický občan,pracovat v týmu.
Usilujeme o přechod pouhého zprostředkování sumy vědomostí a zkušeností
k osvojení strategie učení,motivaci k celoživotnímu učení,podněcování k tvořivému myšlení,logickému uvažování a k řešení problémů,vést žáky k otevřené komunikaci ,rozvíjet schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých .
Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování,jednání,rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem,prostředí a přírodě.Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické,duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný.
Vést žáky k toleranci a zodpovědnosti k jiným lidem,jejich kulturám a duchovním hodnotám,učit je společně žít s ostatními lidmi.Pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci.
.
Hlavní cíl-
Připravovat žáky k tomu,aby se projevovali jako svébytné,svobodné a zodpovědné osobnosti,uplatňovali svá práva a plnili své povinnosti.
Škola by měla být zajímavá, přátelská, svou atmosférou pro děti přitažlivá. Náš vzdělávací program nese název „Základní škola s úsměvem“. Je to možná přesnější vyjádření známé (a námi nepopírané) zásady „ škola hrou“. Jasně si totiž uvědomujeme jednak to, že hra je pro dítě vážnou prací, ale jednak i to, že vychováváme děti od 6 do 10 let. Je rozdíl, jak si hraje prvňák, a jak čtvrťák. V podstatě platí – čím starší žáci, tím se hra stále více blíží naprosto vážné práci. Tím také narůstá podíl volní stránky, protože i při zajímavé práci nastávají okamžiky méně záživných, ale pro dobrý výsledek nezbytných. Stejně tomu je i v procesu tradičního učení. Je poctivé si přiznat, že učitel musí pro úspěch svých žáků udělat mnoho, ale aspoň kousek ( lépe kus ) naproti musí přijít i žák.
· Výchovné a vzdělávací strategie
- vychází z pedagogických zkušeností pedagogů
- umožňuje modifikaci vzdělávacího obsahu i metod práce
dle individuálních předpokladů žáků
- respektuje měnící se potřeby a zájem žáků
- podporuje komplexní přístup k realizaci vzdělávacího obsahu
včetně možnosti jeho vhodného propojování
- předpokládá volbu různých vzdělávacích postupů,odlišných metod, forem
výuky
Velikost školy umožňuje výbornou spolupráci pedagogů,společné postupy na úrovni školy uplatňované ve výuce i mimo výuku,jimiž škola cíleně utváří a rozvíjí klíčové kompetence žáků
Školní vzdělávací program je koncipován tak, aby na úrovni školy ( dále ročníků, předmětů ) vytvářel co nejlepší předpoklady pro postupné osvojování klíčových kompetencí, které stanovuje rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a které tvoří jeho základní strategii.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE
Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. Jejich výběr a pojetí vychází z hodnot obecně přijímaných ve společnosti a z obecně sdílených představ o tom, které kompetence jedince přispívají k jeho vzdělávání, spokojenému a úspěšnému životu a k posilování funkcí občanské společnosti.
Smyslem a cílem vzdělávání je vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná, a připravit je tak na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti. Osvojování klíčových kompetencí je proces dlouhodobý a složitý, který má svůj počátek v předškolním vzdělávání, pokračuje v základním a středním vzdělávání a postupně se dotváří v dalším průběhu života. Úroveň klíčových kompetencí, které žáci dosáhnou na konci základního vzdělávání, nelze ještě považovat za ukončenou, ale získané klíčové kompetence tvoří neopomenutelný základ žáka pro celoživotní učení, vstup do života a do pracovního procesu.
Klíčové kompetence nestojí vedle sebe izolovaně, různými způsoby se prolínají, jsou multifunkční, mají nadpředmětovou podobu a lze je získat vždy jen jako výsledek celkového procesu vzdělávání. Proto k jejich utváření a rozvíjení musí směřovat a přispívat veškerý vzdělávací obsah i aktivity a činnosti, které ve škole probíhají.
Ve vzdělávacím obsahu ŠVP je učivo chápáno jako prostředek k osvojení činnostně zaměřených očekávaných výstupů, které se postupně propojují a vytvářejí předpoklady k účinnému a komplexnímu využívání získaných schopností a dovedností na úrovni klíčových kompetencí.
V etapě základního vzdělávání jsou za klíčové považovány tyto
klíčové kompetence:
kompetence k učení-
žák zvládá ustálené postupy při osvojování učiva,častým opakováním si upevňuje získané poznatky i dovednosti,chápe důležitost vzdělání,využívá vhodné naučené metody,poznává vlastní
pokroky,dokáže vyhledávat a využívat informace v praktickém životě,je schopen si organizovat vlastní učební proces,pociťuje zodpovědnost za své učení
kompetence k řešení problémů
žák si systematicky rozvíjí úroveň rozumových schopností,má dostatek příležitostí
k získávání nových zkušeností,vnímá problémové situace,rozpozná problémy
a hledá nejvhodnější způsob řešení,řeší samostatně běžné životní situace,přiměřeně
ke svým možnostem překonává životní překážky,při řešení složitějších problémů umí
požádat o radu,v případě potřeby ví jak přivolat pomoc ,umí se zapojit dodiskusí a
vyjádřit vlastní názor
kompetence komunikativní
žák využívá dovednosti komunikace k ovlivňování sociálí integrace,vyjadřuje se
srozumitelně ,umí vést dialog,rozumí obsahu sdělení nebo textu a přiměřeně na něj reaguje
zvládá jednoduchou formu písemné komunikace,umí vyjádřit své postoje, obhájit svůj
názor,je schopen mluvit na veřejnosti,umí naslouchat a brát v úvahu názor druhých
kompetence sociální a personální
posiluje své sebevědomí,uznává základní mravní hodnoty,rozpoznává nevhodné a rizikové
chování ,uvědomuje si nebezpečí možného zneužívání vlastní osoby,neustále posiluje sociální
chování a sebeovládání,chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení úkolu
vytváří si pozitivní představu o sobě samém ,v jednání a chování usiluje o dosáhnutí pocitu
sebeuspokojení a sebeúcty
kompetence občanské
zná základní práva a povinnosti občanů,respektuje společenské normy a pravidla soužití
chápe nebezpečí rasismu a xenofobie,chrání své zdraví,uvědomuje si význam zdravého
životního stylu,podílí se na ochraně životního prostředí,dokáže se chovat v krizových
situacích dle naučených pokynů,je schopen vcítit se do situací ostatních lidí,poskytuje
dle svých možností účinnou pomoc v krizových situacích,rozhoduje se v zájmu
ochrany zdraví
kompetence pracovní
zvládá základní pracovní dovednosti,má vytvořen pozitivní vztah k manuálním činnostem,
dodržuje zásady BOZP,orientuje se v jednoduché tématické dokumentaci,pracuje podle
návodu,náčrtu,je schopen koncentrace,dokončit práci,má konkrétní představu o činnostech
běžných profesí,orientuje se v základních aktivitách
K osvojování výše uvedeného směřuje každodenní činnost školy, tj. vyučování, ale i mnohé další činnosti a akce, které se školou souvisejí.
Důležitým stavebním prvkem je spolupráce a vzájemná pomoc. Všichni ve škole, velcí i malí, se musí cítit jako spolupracovníci, kteří pomohou a kterým také bude pomoženo.. Nesmíme zapomenout, že co nejaktivnějšími spolupracovníky by se měli stát rodiče.
Velký význam pro úspěšnost školy má její atmosféra. Od estetičnosti prostředí přes mezilidské vztahy, pozitivní školní tradice a rituály, symboly až po pocit bezpečí a jistoty. Význam o to větší to má v malé venkovské škole. Říká se, že škola je přípravou na život. Není tomu tak zcela přesně. Škola je už život sám, i když specifický.
Strategie vychází z toho, že ústředním cílem školy je přispět k výchově odpovědného, sociálně tolerantního občana vybaveného základními vědomostmi a hlavně dovednostmi. Základní škola je o všestrannosti. Přesto z pohledu současného světa s výhledem do budoucnosti můžeme ústřední cíl rozdělit na několik dílčích, které by škola měla sledovat a preferovat především. Naše škola klade důraz na naplnění těchto čtyř základních gramotností. Je to gramotnost občanská ,jazyková, informační a metodologická. Občanská gramotnost by měla přispět k výchově budoucího dobrého občana ( táty, mámy, souseda, spolupracovníka … ). Jazyková část se soustřeďuje na komunikaci, začíná mateřským jazykem a pokračuje cizími jazyky. Informační gramotnost neznamená jen práci s počítači, ale výcvik ve zvládnutí informační záplavy – informace umět získat, třídit a použít, využít. Sem např. patří mj. důraz na čtení s porozuměním, ne na „hlasitou krásu“. Cíl metodologický znamená vedení k tvořivému řešení problémů, hledání různých variant řešení. Už tento stručný nástin dává tušit, že málokterá gramotnost je úkolem jen určitého předmětu, i když podíl některého je někdy někde vyšší. Tento vytyčený cíl musí prolínat prací všech předmětů a ročníků. Na druhou stranu to neznamená, že se nesmí objevit nic, co nezapadá do uvedených čtyř oblastí. I memorování má své místo, pokud je to místo rozumně vybrané ( je asi rozdíl v učení se násobilce či přítokům Vltavy - zpaměti bez mapy ).
Našim základním cílem je poskytnout každému jedinci vzdělání, které rozvine jeho schopnosti a kultivuje jeho charakter i postoje. Vybavit jej základními znalostmi a dovednostmi, aby se v životě uplatnil, aby dokázal plnit povinnosti svobodného občana v demokratické společnosti. Přispět k utváření osobnosti spojující v sobě svobodu a zodpovědnost. Tento cíl je uplatňován na úrovni výchovy, vzdělávání, výchovy ke zdravému životnímu stylu a styku s rodiči a propagace školy.
Každý cíl vyžaduje adekvátní prostředky k jejich naplňování. Základním prostředkem je tvůrčí prostor pro každého pracovníka školy.
Na úrovni výchovy se podílí klima školy , vnitřní řád, estetika prostředí, sounáležitost se školou, školní logo, mimořádné dny škol. roku, vyhodnocování nejlepších žáků.
Na úrovni vzdělávání je to školní vzdělávací program, systém péče o žáky s poruchami učení a s žáky mimořádně nadanými, metodické diskuze ,systém soutěží, organizování projektů,názornost-didaktická technika – preference počítačů, videa a DVD, počítačová gramotnost, další vzdělávání pracovníků.
Na úrovni výchovy ke zdravému životnímu stylu se podílí všichni pracovníci školy,vedeme žáky k dodržování pitného režimu, umožňujeme žákům dostatek pohybu, pobyt venku o velkých přestávkách ,hrací kouty ve třídách, relaxační cvičební chvilky v hodinách, vycházky do okolní přírody, hry s overbally a cvičení pro správné držení těla ,tělovýchovné zájmové kroužky ve ŠD
· Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou považováni žáci se zdravotním postižením, žáci se zdravotním znevýhodněním a žáci se sociálním znevýhodněním.
V rámci školy jde pak především o spolupráci třídního učitele, ostatních vyučujících žáka, výchovného poradce a vedení školy. Tito jmenovaní spolu s pracovníky školských poradenských zařízení budou spolupracovat při řešení problémů týkajících se vzdělávání těchto dětí. Velký význam pro úspěšné vzdělávání má spolupráce a komunikace mezi školou a rodinou žáka. Za nutné také považujeme stálé zkvalitňování odbornosti pedagogických pracovníků.
Zásady komunikace učitele s rodičem:
• vytvoření klidné atmosféry (pochvala dítěte, optimismus)
• dopřání dostatku času pro rozhovor s rodiči (vhodnost využití konzultačních hodin)
• popsání (nehodnocení) situací, chování a příhod se žákem (nedávat dítěti „nálepky“)
• uvádění zdrojů svých informací (totéž umožnit rodičům)
• ujasnění si pojmů spolu s rodiči (nastolení „pravidel hry“)
• uvádění konkrétních příkladů a objasňování svých stanovisek (rozebrat s rodiči možné souvislosti, uvést důvody, co vše učitel zvážil, než se rozhodl takto reagovat)
• snaha citlivě rodičům poradit a nabídnout jim pomoc
Vzdělávání žáků se zdravotním postižením
Vycházíme ze zákona č. 561/2004, vyhlášky č. 73/2005 a z RVP ZV, kapitoly č. 8, kde jsou popsány možnosti a
podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
O zařazení dítěte do školy rozhoduje ředitel po dohodě s rodiči či zákonnými zástupci žáka na základě
lékařského a speciálně-pedagogického vyšetření a s přihlédnutím k možnostem školy (architektonické řešení,
možnost asistenta pedagoga, počet žáků ve třídě, zkušenosti a vzdělání učitelského sboru, zabezpečení
materiálně technickým vybavením školy, spolupráce se školským poradenským zařízením, spolupráce s rodiči
apod.) i místním specifikům (dopravní obslužnost, dostupnost zdravotně sociální péče, vzdálenost jiné školy od
bydliště dítěte a tak dále).
Za nezbytnou spolupráci s odborným pracovištěm považujeme:
• seznámení všech pedagogů, ale i spolužáků, s daným postižením žáka (možnost přednášek a konzultací
vztahujícím se k postižení žáka)
• dohoda s rodiči a odborným pracovištěm na možnostech úzké spolupráce
• pomoc při vypracování individuálního vzdělávacího plánu
• vysvětlení a ojasnění způsobu hodnocení žáka (slovní hodnocení, možnosti úlev)
• zabezpečení potřebných kompenzačních a didaktických pomůcek
• zajištění odborné literatury
Zásady práce pro žáky se zdravotním postižením:
• respektování zvláštností a možností žáka
• včasné poskytnutí speciální pomoci (čím dříve, tím lepší výsledek práce)
• dodržení jednotlivých vývojových etap (důležité je „nepřeskakovat“)
• utvoření optimálního pracovního prostředí včetně vstřícné přátelské atmosféry
• zajištění kompenzačních a didaktických pomůcek
• užívání speciálních metody a forem při práci
• dodržení zásady všestrannosti (dbáme na to, aby dítě mohlo své znevýhodnění kompenzovat i jinými
činnostmi, v nichž je úspěšné)
• dodržení zásady soustavnosti (snaha zapojit žáka do všech vzdělávacích aktivit)
Vzdělávání žáků se zdravotním znevýhodněním
Vycházíme ze zákona č. 561/ 2004 a z vyhlášky č. 73/2005
Při diagnóze specifické poruchy učení postupujeme následovně:
• seznámíme všechny pedagogy s poruchou žáka a s jejími specifiky
• dohodneme se s rodiči na možnostech úzké spolupráce, stanovíme termíny pravidelných schůzek (zpravidla
jednou měsíčně), v případě potřeby budou schůzky častější
• vysvětlíme vyučujícím způsoby hodnocení žáka a možnostmi úlev
• vypracujeme individuální vzdělávací plán
• seznámíme spolužáky s rozdílným způsobem hodnocení
• zajistíme žákovi potřebné pomůcky
• zajistíme docházení žáka do reedukačních kroužků, zřízených při škole
Zásady pro práci s dětmi se specifickými poruchami učení:
• kladení reálných cílů, postupné zvyšování nároků
• podporování snahy, pochvala při sebemenším zlepšení výkonu, nedostatky neporovnávat s ostatními
• dodržení častých přestávek, střídání pracovního tempa
• odstranění rušivých vlivů při práci
• navození příjemné a soustředěné atmosféry při práci
• vyhledávání činností, ve kterých může být žák úspěšný
• zařazování relaxačního cvičení
Při práci s dětmi se specifickými poruchami učení je velmi důležité získat pro spolupráci jejich rodiče, bez kterých
nelze dosáhnout úspěchu. Je třeba získat si jejich důvěru, poskytovat jim jasné a srozumitelné informace,
podporovat a povzbuzovat je při nápravě specifické poruchy učení jejich dítěte.
Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Do této skupiny patří žáci, kteří pocházejí z prostředí sociálně, kulturně a jazykově odlišného. Hlavní problémem
bývá zpravidla i nedostatečná znalost vzdělávacího jazyka.
Pozornost je třeba při práci s těmito dětmi věnovat nejen osvojení českého jazyka, seznámení se s českým
prostředím, kulturními zvyklostmi a tradicemi, ale ve shodě se školským zákonem umožnit těmto dětem
budování jejich vlastní identity, která bude vycházet z jejich původního prostředí.
Zásady pro práci s dětmi se sociálním znevýhodněním:
• v případě potřeby vypracování individuálních vzdělávacích plánů
• zajištění skupinové nebo individuální péče
• snížení počtu žáků ve třídě
• zajištění specifických učebnic a pomůcek
• volba odpovídajících metod a forem práce
• případná pomoc asistenta pedagoga
• nastolení pravidelné spolupráce s rodinou a odborným pracovištěm
• vytvoření příznivého klimatu pro tyto žáky ve školním prostředí
· Zabezpečení žáků mimořádně nadaných
Škola vyhledává a rozvíjí talent a mimořádné nadání žáků. Při zjišťování velmi
mimořádného nadání žáků spolupracuje s poradenským pracovištěm a na základě závěrů
odborného vyšetření sestavuje a realizuje Individuální vzdělávací plán (IVP) se strukturou dle
právní úpravy. Mimořádně nadaní žáci mohou být přeřazeni do vyššího ročníku na základě
komisionální zkoušky.
V rámci výuky je zařazována práce v diferencovaných skupinách podle nadání žáka.
Pro nadaného žáka učitel připravuje a zadává školní práci, která odpovídá a rozvíjí úroveň
jeho dovedností v oblasti jeho nadání.
metody
-uplatňování variabilnější organizaci a individualizaci výuky,
-využívání vnitřní diferenciace výuky,
-vytváření příznivého emociálního,sociálního i pracovního klima
založeného na účinné motivaci,spolupráci a aktivizujících metodách výuky
· Začlenění průřezových témat
Průřezová témata reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Jsou důležitým formativním prvkem, vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci a pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot.
Tematické okruhy průřezových témat procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů oborů. Tím přispívají ke komplexnosti vzdělávání žáků a pozitivně ovlivňují proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Žáci dostávají možnost utvářet si integrovaný pohled na danou problematiku a uplatňovat širší spektrum dovedností.
Průřezová témata:
1/Osobnostní a sociální výchova
2/Výchova demokratického občana
3/Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
4/Multikulturní výchova
5/Environmentální výchova
6/Mediální výchova
1/ OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Charakteristika průřezového tématu
Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova v základním vzdělávání akcentuje formativní prvky, orientuje se na subjekt i objekt, je praktické a má každodenní využití v běžném životě. Reflektuje osobnost žáka, jeho individuální potřeby i zvláštnosti. Jeho smyslem je pomáhat každému žákovi utvářet praktické životní dovednosti.
Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
vede k porozumění sobě samému a druhým
napomáhá k zvládání vlastního chování
přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni
rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti
utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci
umožňuje získat základní sociální dovednosti pro řešení složitých situací (např. konfliktů)
formuje studijní dovednosti
podporuje dovednosti a přináší vědomosti týkající se duševní hygieny
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
pomáhá k utváření pozitivního (nezraňujícího) postoje k sobě samému a k druhým
vede k uvědomování si hodnoty spolupráce a pomoci
vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů
přispívá k uvědomování mravních rozměrů různých způsobů lidského chování
napomáhá primární prevenci sociálně patologických jevů a škodlivých způsobů chování
Tematické okruhy průřezového tématu
Tematické okruhy osobnostní a sociální výchovy jsou členěny do tří částí, které jsou zaměřeny na osobnostní, sociální a mravní rozvoj. Pro jejich realizaci je užitečné zařazovat do výuky ta témata, která reflektují aktuální potřeby žáků, popřípadě vycházejí ze vzájemné domluvy s nimi. Všechna uvedená témata se uskutečňují prakticky, prostřednictvím vhodných her, cvičení, modelových situací a příslušných diskusí.
Osobnostní rozvoj
Rozvoj schopností poznávání
Sebepoznání a sebepojetí
Seberegulace a sebeorganizace
Psychohygiena
Kreativita
Sociální rozvoj
Poznávání lidí
Mezilidské vztahy
Komunikace
Kooperace
Morální rozvoj
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Hodnoty, postoje, praktická etika
2/ Výchova demokratického občana
Charakteristika průřezového tématu
Průřezové téma Výchova demokratického občana v obecné rovině představuje syntézu hodnot, a to spravedlnosti, tolerance a odpovědnosti, v konkrétní rovině pak především rozvoj kritického myšlení, vědomí svých práv a povinností a porozumění demokratickému uspořádání společnosti a demokratickým způsobům řešení konfliktů a problémů.
· Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
vede k aktivnímu postoji v obhajování a dodržování lidských práv a svobod
vede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti
umožňuje participovat na rozhodnutích celku s vědomím vlastní odpovědnosti za tato rozhodnutí a s vědomím jejich důsledků
rozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, argumentační, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti
prohlubuje empatii, schopnost aktivního naslouchání a spravedlivého posuzování
vede k uvažování o problémech v širších souvislostech a ke kritickému myšlení
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
vede k otevřenému, aktivnímu, zainteresovanému postoji v životě
vychovává k úctě k zákonu
rozvíjí disciplinovanost a sebekritiku
učí sebeúctě a sebedůvěře, samostatnosti a angažovanosti
přispívá k utváření hodnot jako je spravedlnost, svoboda, solidarita, tolerance a odpovědnost
rozvíjí a podporuje schopnost zaujetí vlastního stanoviska v pluralitě názorů
motivuje k ohleduplnosti a ochotě pomáhat zejména slabším
umožňuje posuzovat a hodnotit společenské jevy, procesy, události a problémy z různých úhlů pohledu (lokální, národní, evropská, globální dimenze)
vede k respektování kulturních, etnických a jiných odlišností
vede k asertivnímu jednání a ke schopnosti kompromisu
Tematické okruhy průřezového tématu
Tematické okruhy průřezového tématu jsou zaměřeny na utváření a rozvíjení demokratických vědomostí, dovedností a postojů potřebných pro aktivní účast žáků – budoucích dospělých občanů – v životě demokratické společnosti. Při jejich realizaci je užitečné vycházet z reálných životních situací a doporučené obsahy tematických okruhů co nejvíce vztahovat k životní zkušenosti žáků.
Občanská společnost a škola
Občan, občanská společnost a stát
Formy participace občanů v politickém životě
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
3/ VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Charakteristika průřezového tématu
Průřezové téma Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech akcentuje ve vzdělávání evropskou dimenzi, která podporuje globální myšlení a mezinárodní porozumění a jako princip prostupuje celým základním vzděláváním. Podstatnou součástí evropské dimenze je výchova budoucích evropských občanů jako zodpovědných a tvořivých osobností, v dospělosti schopných mobility a flexibility v občanské a pracovní sféře i v osobním životě. Rozvíjí vědomí evropské identity při respektování identity národní. Otevírá žákům širší horizonty poznání a perspektivy života v evropském a mezinárodním prostoru a seznamuje je s možnostmi, které jim tento prostor poskytuje.
Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
rozvíjí a integruje základní vědomosti potřebné pro porozumění sociálním a kulturním odlišnostem mezi národy
prohlubuje porozumění vlivu kulturních, ideologických a sociopolitických rozdílů na vznik a řešení globálních problémů v jejich vzájemných souvislostech
prohlubuje základní vědomosti nezbytné pro pochopení struktury a funkcí mezinárodních a nevládních organizací, jejich vlivu na řešení globálních i lokálních problémů v oblasti humanitární, politické, sociální, ekonomické, kulturní a dodržování lidských práv
rozvíjí schopnost srovnávat projevy kultury v evropském a globálním kontextu, nacházet společné znaky a odlišnosti a hodnotit je v širších souvislostech
rozšiřuje a prohlubuje dovednosti potřebné pro orientaci v evropském prostředí, seberealizaci a řešení reálných situací v otevřeném evropském prostoru
prohlubuje vědomosti potřebné k pochopení souvislostí evropských kořenů a kontinuity evropského vývoje a podstaty evropského integračního procesu
vede k pochopení významu společných politik a institucí Evropské unie; seznamuje s dopadem jejich činnosti na osobní i občanský život jednotlivce i s možnostmi jejich zpětného ovlivňování a využívání
vede k poznání a pochopení života a díla významných Evropanů a iniciuje zájem žáků o osobnostní vzory
rozvíjí schopnost racionálně uvažovat, projevovat a korigovat emocionální zaujetí v situacích motivujících k setkávání, srovnávání a hledání společných evropských perspektiv
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
pomáhá překonávat stereotypy a předsudky
obohacuje pohledy žáka na sebe sama z hlediska otevřených životních perspektiv rozšířených o možnosti volby v evropské a mezinárodní dimenzi
kultivuje postoje k Evropě jako širší vlasti a ke světu jako globálnímu prostředí života
utváří pozitivní postoje k jinakosti a kulturní rozmanitosti
podporuje pozitivní postoje k tradičním evropským hodnotám
upevňuje osvojování vzorců chování evropského občana a smysl pro zodpovědnost
Tematické okruhy průřezového tématu
Tematické okruhy průřezového tématu podněcují zájem žáků o Evropu a svět a zprostředkovávají jim poznání Evropy a světa jako uspořádaného prostředí, měnícího se v čase, v němž se lidé setkávají, společně řeší problémy a utvářejí svůj život. Prostřednictvím tematických okruhů si žáci zpřesňují obraz Evropy, uvědomují si souvislosti řešení běžných situací občana s globálními problémy a možnosti utváření své vlastní životní perspektivy v evropském a globálním prostoru.
Evropa a svět nás zajímá
Objevujeme Evropu a svět
Jsme Evropané
Charakteristika průřezového tématu
Průřezové téma Multikulturní výchova v základním vzdělávání umožňuje žákům seznamovat se s rozmanitostí různých kultur, jejich tradicemi a hodnotami. Na pozadí této rozmanitosti si pak žáci mohou lépe uvědomovat i svoji vlastní kulturní identitu, tradice a hodnoty.
Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
poskytuje žákům základní znalosti o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti
rozvíjí dovednost orientovat se v pluralitní společnosti a využívat interkulturních kontaktů k obohacení sebe i druhých
učí žáky komunikovat a žít ve skupině s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, uplatňovat svá práva a respektovat práva druhých, chápat a tolerovat odlišné zájmy, názory i schopnosti druhých
učí přijmout druhého jako jedince se stejnými právy, uvědomovat si, že všechny etnické skupiny a všechny kultury jsou rovnocenné a žádná není nadřazena jiné
rozvíjí schopnost poznávat a tolerovat odlišnosti jiných národnostních, etnických, náboženských, sociálních skupin a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin
rozvíjí dovednost rozpoznat projevy rasové nesnášenlivosti a napomáhá prevenci vzniku xenofobie
učí žáky uvědomovat si možné dopady svých verbálních i neverbálních projevů a připravenosti nést odpovědnost za své jednání,
poskytuje znalost některých základních pojmů multikulturní terminologie: kultura, etnikum, identita, diskriminace, xenofobie, rasismus, národnost, netolerance aj.
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
pomáhá žákům prostřednictvím informací vytvářet postoje tolerance a respektu k odlišným sociokulturním skupinám, reflektovat zázemí příslušníků ostatních sociokulturních skupin a uznávat je
napomáhá žákům uvědomit si vlastní identitu, být sám sebou, reflektovat vlastní sociokulturní zázemí
stimuluje, ovlivňuje a koriguje jednání a hodnotový systém žáků, učí je vnímat odlišnost jako příležitost k obohacení, nikoli jako zdroj konfliktu
pomáhá uvědomovat si neslučitelnost rasové (náboženské či jiné) intolerance s principy života v demokratické společnosti
vede k angažovanosti při potírání projevů intolerance, xenofobie, diskriminace a rasismu
učí vnímat sebe sama jako občana, který se aktivně spolupodílí na utváření vztahu společnosti k minoritním skupinám
Tematické okruhy průřezového tématu
Kulturní diference
Lidské vztahy
Etnický původ
Multikulturalita
Princip sociálního smíru a solidarity
5/ ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Charakteristika průřezového tématu
Environmentální výchova vede jedince k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí, tj. k pochopení nezbytnosti postupného přechodu k udržitelnému rozvoji společnosti a k poznání významu odpovědnosti za jednání společnosti i každého jedince. Umožňuje sledovat a uvědomovat si dynamicky se vyvíjející vztahy mezi člověkem a prostředím při přímém poznávání aktuálních hledisek ekologických, ekonomických, vědeckotechnických, politických a občanských, hledisek časových (vztahů k budoucnosti) i prostorových (souvislostí mezi lokálními, regionálními a globálními problémy), i možnosti různých variant řešení environmentálních problémů. Vede jedince k aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí a ovlivňuje v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské civilizace životní styl a hodnotovou orientaci žáků.do tohoto tématu jsme zařadili i výuku vzdělávacího oboru |Výchova ke zdraví.
Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
rozvíjí porozumění souvislostem v biosféře, vztahům člověka a prostředí a důsledkům lidských činností na prostředí
vede k uvědomování si podmínek života a možností jejich ohrožování
přispívá k poznávání a chápání souvislostí mezi vývojem lidské populace a vztahy k prostředí v různých oblastech světa
umožňuje pochopení souvislostí mezi lokálními a globálními problémy a vlastní odpovědností ve vztazích k prostředí
poskytuje znalosti, dovednosti a pěstuje návyky nezbytné pro každodenní žádoucí jednání občana vůči prostředí
ukazuje modelové příklady jednání z hledisek životního prostředí a udržitelného rozvoje žádoucích i nežádoucích
napomáhá rozvíjení spolupráce v péči o životní prostředí na místní, regionální, evropské i mezinárodní úrovni
seznamuje s principy udržitelnosti rozvoje společnosti.
učí hodnotit objektivnost a závažnost informací týkajících se ekologických problémů
učí komunikovat o problémech životního prostředí, vyjadřovat, racionálně obhajovat
a zdůvodňovat své názory a stanoviska
seznamuje žáky se zásadami zdravého životního stylu,režimem dne,hygienickými návyky
učí žáky poskytovat první pomoc ,zásady prevence úrazů,a ochranu před šířením inf.onemocnění
napomáhá pochopení škodlivosti návykových látek
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
přispívá k vnímání života jako nejvyšší hodnoty
vede k odpovědnosti ve vztahu k biosféře, k ochraně přírody a přírodních zdrojů
vede k pochopení významu a nezbytnosti udržitelného rozvoje jako pozitivní perspektivy dalšího vývoje lidské společnosti
podněcuje aktivitu, tvořivost, toleranci, vstřícnost a ohleduplnost ve vztahu k prostředí
přispívá k utváření zdravého životního stylu a k vnímání estetických hodnot prostředí
vede k angažovanosti v řešení problémů spojených s ochranou životního prostředí
vede k vnímavému a citlivému přístupu k přírodě a přírodnímu a kulturnímu dědictví
přispívá k ochraně zdraví a významu zdravého životního stylu
vede k prevenci úrazů a nácviku chování v situaci ohrožení
vede k pochopení škodlivosti návykových látek
Tematické okruhy průřezového tématu
Environmentální výchova je členěna do tematických okruhů, které umožňují celistvé pochopení problematiky vztahů člověka k životnímu prostředí, k uvědomění si základních podmínek života a odpovědnosti současné generace za život v budoucnosti.
Tematické okruhy:
Ekosystémy
Základní podmínky života
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Vztah člověka k prostředí
Výchova ke zdraví
6/ MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Charakteristika průřezového tématu
Průřezové téma Mediální výchova v základním vzdělávání nabízí elementární poznatky a dovednosti týkající se mediální komunikace a práce s médii. Média a komunikace představují velmi významný zdroj zkušeností, prožitků a poznatků pro stále větší okruh příjemců. Pro uplatnění jednotlivce ve společnosti je důležité umět zpracovat, vyhodnotit a využít podněty, které přicházejí z okolního světa, což vyžaduje stále větší schopnost zpracovat, vyhodnotit a využít podněty přicházející z médií. Média se stávají důležitým socializačním faktorem, mají výrazný vliv na chování jedince a společnosti, na utváření životního stylu a na kvalitu života vůbec. Přitom sdělení, jež jsou médii nabízena, mají nestejnorodý charakter, vyznačují se svébytným vztahem k přírodní i sociální realitě a jsou vytvářeny s různými záměry. Správné vyhodnocení těchto sdělení z hlediska záměru jejich vzniku (informovat, přesvědčit, manipulovat, pobavit) a z hlediska jejich vztahu k realitě (věcná správnost, logická argumentační stavba, hodnotová platnost) vyžaduje značnou průpravu.
Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
přispívá ke schopnosti úspěšně a samostatně se zapojit do mediální komunikace
umožňuje rozvíjet schopnost analytického přístupu k mediálním obsahům a kritického odstupu od nich
učí využívat potenciál médií jako zdroje informací, kvalitní zábavy i naplnění volného času
umožňuje pochopení cílů a strategií vybraných mediálních obsahů
vede k osvojení si základních principů vzniku významných mediálních obsahů (zvl. zpravodajských)
umožňuje získat představy o roli médií v klíčových společenských situacích a v demokratické společnosti vůbec (včetně právního kontextu)
vytváří představu o roli médií v každodenním životě v regionu (v lokalitě)
vede k rozeznávání platnosti a významu argumentů ve veřejné komunikaci
rozvíjí komunikační schopnost, zvláště při veřejném vystupování a stylizaci psaného a mluveného textu
přispívá k využívání vlastních schopností v týmové práci i v redakčním kolektivu
přispívá ke schopnosti přizpůsobit vlastní činnost potřebám a cílům týmu
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
rozvíjí citlivost vůči stereotypům v obsahu médií i způsobu zpracování mediálních sdělení
vede k uvědomování si hodnoty vlastního života (zvláště volného času) a odpovědnosti za jeho naplnění
rozvíjí citlivost vůči předsudkům a zjednodušujícím soudům o společnosti (zejména o menšinách) i jednotlivci
napomáhá k uvědomění si možnosti svobodného vyjádření vlastních postojů a odpovědnosti za způsob jeho formulování a prezentace
Tematické okruhy průřezového tématu
Mediální výchova na úrovni základního vzdělávání obsahuje základní poznatky a dovednosti týkající se médií a mediální komunikace. Tematické okruhy mediální výchovy se člení na tematické okruhy receptivních činností a tematické okruhy produktivních činností.
Tematické okruhy receptivních činností:
kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
stavba mediálních sdělení
vnímání autora mediálních sdělení
fungování a vliv médií ve společnosti
Tematické okruhy produktivních činností:
tvorba mediálního sdělení
práce v realizačním týmu
Konkrétní zpracování jednotlivých témat pro žáky 1.-5. ročníku
vypracován projekt „ VLÁČEK NEJ NEJ“
- jednotlivá témata jsou přizpůsobena věku žákům
- práce je organizována ve skupinách složených z žáků různých ročníků
- formou soutěží se snažíme zajistit zvládnutí základních vědomostí a dovedností
- přípravu a realizaci zajišťujeme spoluprací všech pedagogů
- soutěž je bodována a nejlepší žáci slavnostně vyhodnoceni
- výsledky soutěže průběžně zveřejňujeme v místním televizním zpravodajství
PRŮŘEZOVÝ PROJEKT-„VLÁČEK NEJ NEJ“
Čís |
měsíc |
název |
obsah |
hodnocení |
1 |
9. 10.
|
JSEM ŠKOLÁK |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVARozvoj schopností poznávání,sebepoznání a sebepojetí,seberegulace a sebeorganizace,psychohygiena,kreativita, poznávání lidí,mezilidské vztahy, komunikace, řešení problémů a rozhodovací dovednosti, hodnoty,postoje práva a povinnosti -příprava na vyučování,zapomínání, pracovní návyky,pořádek-lavice,tašky,jídelna,denní režim,zodpovědnost,výchova k samostatnosti, dopravní výchova |
HRA SOUTĚŽ PRAC.LISTY TEST |
2 |
11. 12. |
U NÁS |
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA Občanská společnost a škola,občan a stát, politika,volby,principy demokracie, zákon,právo,morálka,soužití s minoritami.zdroje konfliktů domov,rodina,obec,ČR, vlastenectví, pomoc rodičům,výchova k rodičovství,chování v případě ohrožení,první pomoc |
PRAC.LISTYHRA SOUTĚŽ |
3 |
1. 2. |
JÁ A LIDÉ OKOLO |
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH jsme Evropané,objevujeme Evropu a svět člověk a společnost-mezilidské vztahy,společenské chování, různorodost národů, jazyků, naši sousedé,zvyky a tradice národů,životní styl,vzdělávání, tradice,naši předci ,lidové zvyky,náboženství,pověsti a pověry,lidová pořekadla,volba povolání, |
PRACOVNÍ LISTYTESTHRA SOUTĚŽ |
4 |
2. 3. |
JÁ A KAMARÁDI |
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA Kulturní diference,lidské vztahy,etnický původ,multikulturalita,princip sociálního smíru a solidarity prevence šikany přátelství,vzájemná pomoc, „chovej se tak,jak by sis přál,aby se chovali k Tobě“
|
PRAC.LISTY SOUTĚŽ HRA |
5 |
4. |
JÁ A PŘÍRODA |
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA Ekosystémy,základní podmínky života,lidské aktivity a problémy životního prostředí,vztah člověka k prostředí péče o zdraví,první pomoc,prevence úrazů,výživa,osobní hygiena,šíření chorob, epidemie, léčebný režim,protidrogová prevence člověk součást přírody-pozorování,význam a ochrana přírody,třídění odpadů vývoj techniky,objevy a vynálezy,čím mohu já přispět |
TEST PRAC.LISTY PRÁCE S INTERAKTIVNÍ TABULÍ SOUTĚŽ |
6 |
5. 6. |
JÁ A MÉDIA
|
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality,manipulace,fungování a vliv medií ve společnosti,tvorba mediálního sdělení, práce v realizačním týmu, fikce a realita vztah ke knize,můj hrdina,oblíbený autor,ilustrátor,význam informací-noviny,časopisy, televize,rádio,film,reklama |
BESEDASCÉNKYSOUTĚŽ
|
PŘEHLED ZAČLENĚNÍ PRŮŘEZOVÝCH TÉMAT DO JEDNOTLIVÝCH PŘEDMĚTŮ
Tématické okruhy průřezových témat |
1.roč.
|
2.roč.
|
3.roč.
|
4.roč.
|
5.roč.
|
|
Osobnostní a sociální výchova |
||||||
OSOBNOSTNÍ ROZVOJ |
|
|
|
|
|
|
Poznávání |
Čj,M,Prv |
Čj,M,Prv |
Čj,M,Prv,Aj,Pč |
Vv |
Vv |
|
Sebepoznávání |
Čj,Prv,Hv, |
Čj,Prv |
Čj,Prv |
Hv |
Př, Hv |
|
Seberegulace |
Tv,Pč |
Tv,Pč |
Tv,Pč |
Př |
Př |
|
Psychohygiena |
Čj |
Čj |
Prv |
Př |
Př |
|
Kreativita |
Čj,M,Hv,Pč,Vv |
Čj,M,Hv,Pč,Vv |
Čj,M,Hv,Pč,Vv |
M,Hv,Vv |
M,Hv,Vv
|
|
Dopravní výchova |
Prv,Tv |
Prv,Tv |
Prv,Tv |
Vl,Tv |
Vl,Tv |
|
SOCIÁLNÍ ROZVOJ |
|
|
|
|
|
|
Poznávání lidí |
Prv |
Prv |
Prv |
Př,Vl |
Př,Vl |
|
Mezilidské vztahy |
Prv,Tv |
Prv |
Prv |
|
Př |
|
Komunikace |
Čj |
Čj, |
Čj,Aj |
Aj |
Aj |
|
Kooperace a kompetice |
Hv |
Čj, Hv |
Čj, Aj, Hv |
Aj |
Aj |
|
MORÁLNÍ ROZVOJ |
|
|
|
|
|
|
Řešení problémů |
Prv,Tv |
Prv,Tv |
Prv,Tv |
M,Př |
M,Př |
|
Hodnoty, postoje |
Čj,Prv |
Čj,Prv |
Čj,Prv |
Čj, |
Čj |
|
Výchova dem. občana |
||||||
Občanská spol. a škola |
Prv |
Prv |
Prv |
Aj, Vl |
Aj,Vl |
|
Občan, společnost, stát |
Prv |
Prv |
Prv |
Vl,Čj |
Vl,Čj |
|
Formy participace v polit. živ. |
Prv |
Prv |
Prv |
Vl,Čj |
Vl,Čj |
|
Principy demokracie |
Prv |
Prv |
Prv |
Vl,Čj |
Vl,Čj |
|
Vých. k myšlení v evrop. a globálních souvislostech |
||||||
Evropa a svět nás zajímá |
Prv |
Prv,Čj |
Prv,Čj |
Aj,Hv,Vl |
Aj, Hv,Vl |
|
Objevujeme Evropu a svět |
Prv |
Prv,Čj |
Prv,Čj |
Vl |
Vl |
|
Jsme Evropané |
Prv |
Prv,Čj |
Prv,Čj |
Čj,Vl |
Čj,Vl |
|
Multikulturní výchova |
||||||
Kulturní diference |
Prv |
Prv,Čj |
Prv,Čj,Vv |
Hv,Vl |
Hv,Vl |
|
Lidské vztahy |
Prv,Čj |
Prv,Čj |
Prv,Čj,Vv |
Hv,Vl |
Hv,Vl |
|
Etnický původ |
Prv,Čj |
Prv,Čj |
Prv,Čj,Vv |
Vv,Vl |
Vv,Vl |
|
Multikulturalita |
Prv |
Prv |
,PrvVv |
Aj,Čj,Vl |
Aj, Vl |
|
Princip soc. smíru, solidarity |
Prv |
Prv |
Prv |
Vl |
Vl |
|
Enviromentální výchova |
||||||
Ekosystémy |
Prv |
Prv |
Prv |
Př |
Př |
|
Základní podmínky života |
Prv |
Prv |
Prv |
Př |
Př |
|
Lidské aktivity, problémy život. prostředí |
Prv |
Prv |
Prv |
Př |
Př |
|
Vztah člověka a prostředí |
Prv |
Prv |
Prv |
Vl, Př |
Vl,Př
|
|
Výchova ke zdraví |
Prv,Tv |
Prv,Tv |
Prv,Tv |
Př,Tv |
Př,Tv |
|
Mediální výchova |
||||||
Kritické čtení a vnímání mediál. sdělení |
Čj,Prv |
Čj,Prv |
Čj,Prv |
Čj,Vl |
Čj,Vl |
|
Interpretace vztahu mediál. sdělení a reality |
Čj,Prv |
Čj,Prv |
Čj,Prv |
Čj, Hv |
Čj, Hv |
|
Stavba mediálních sdělení |
Prv |
Prv |
Prv |
Čj,Vl |
Čj,Vl |
|
Vnímání autora mediálních sdělení |
Čj |
Čj |
Čj |
Čj |
Čj |
|
Fungování a vliv médií ve společnosti |
Čj,Prv |
Čj,Prv |
Čj,Prv |
Čj |
Čj |
|
Tvorba mediálních sdělení |
Čj, |
Čj, |
Čj, |
Čj, |
Čj, |
|
Práce v realizačním týmu |
Prv,M |
Prv,M |
Prv,M |
Př,Vl,M |
Př,Vl,M |
4. UČEBNÍ PLÁN ŠVP ZÁKLADNÍ ŠKOLA S ÚSMĚVEM
PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Vzdělávací oblast |
Vzdělávací obor |
Vzdělávací předmět
|
ROČNÍK
|
celkem předměty |
z toho DČD |
|||||
|
|
1.
|
2. |
3. |
4. |
5. |
1.-5. |
1.-5. |
||
Jazyk a jaz. komunikace |
Český jazyk a literatura |
Český jazyk
|
7+2
|
7+2 |
7+1 |
7+1 |
7+1 |
42 |
7 |
|
Cizí jazyk |
Anglický jazyk |
- |
- |
3 |
3 |
3 |
9 |
-
|
||
Matematika |
Matematika
|
4
|
4+1 |
4+1 |
4+1 |
4+1 |
24 |
4 |
||
Inf.a kom.techn. |
Informatika |
|
0+1 |
0+1 |
0+1 |
1 |
4 |
3 |
||
Člověk a jeho svět |
Člověk a jeho svět |
Prvouka
|
2
|
2 |
2 |
- |
- |
6 |
- |
|
Přírodověda |
- |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
||||
Vlastivěda |
- |
- |
- |
2 |
2 |
4 |
||||
Umění a kultura |
Hudební výchova |
Hudební výchova
|
1
|
1 |
1 |
1 |
1 |
5 |
- |
|
Výtvarná výchova |
Výtvarná výchova
|
1
|
1 |
1 |
2 |
2 |
7 |
|||
Člověk a zdraví |
Tělesná výchova |
Tělesná výchova
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
10 |
- |
|
Člověk a svět práce |
Pracovní činnosti
|
1
|
1 |
1 |
1 |
1 |
5 |
-
|
||
Celková povinná časová dotace
|
|
20 |
22 |
24 |
26 |
26 |
118 |
|
||
Z toho disponibilní časová dotace/DČD/ |
|
2 |
4 |
3 |
3 |
2 |
|
14 |
Poznámky k učebnímu plánu-
1/DČD je označena disponibilní časové dotace,je využita-
na posílení zvládnutí učiva českého jazyka/především čtení z porozuměním a
dramatické výchovy/ ,matematiky a realizaci profilace školy
1.roč.- 2h český jazyk
2.roč.- 2h český jazyk,1h matematika,1 h inf. a kom.technologie
3.roč.- 1h český jazyk,1h matematika, 1h inf. a kom.technologie
4.roč.- 1h český jazyk,1h matematika, 1h inf. a kom.technologie
5.roč.- 1h český jazyk,1h matematika
2/obsah učiva vzdělávací oblasti ČLOVĚK A JEHO SVĚT
realizujeme ve vzdělávacích předmětech- Prvouka,Přírodověda
a Vlastivěda a stejně dle názvů používaných učebnic je uvádíme
v dokumentaci školy/TK,TV a na vysvědčení/ a zkratkami
PRV,PŘV,VL
3/výuka učiva VÝCHOVA KE ZDRAVÍ je zařazena do předmětů
Tělesná výchova,Prvouka,Přírodověda a do průřezového tématu ervinomentální výchova-
„VLÁČEK NEJ NEJ „-JÁ A PŘÍRODA
4/ výuka učiva DOPRAVNÍ VÝCHOVA je zařazena v předmětech Prvouka ,
Vlastivěda a Tělesná výchova a v průřezovém tématu Osobnostní a sociální rozvoj-
„VLÁČEK NEJ NEJ „-Jsem školák
5/ vzd.oblast ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE realizujeme v předmětu Pracovní činnosti a vedeme
v TK ,TV a na vysvědčení pod tímto zažitým názvem a zkratkou PČ
6/výuka učiva průřezových témat v 1.-5. ročníku je zařazena
do učiva Člověk a jeho svět /prvouka,přírodověda a vlastivěda,
Člověk a zdraví /tělesná výchova/ a všech ostatních předmětů
v úzké spolupráci všech vyučujících,
prověřování a upevňování vědomostí a dovedností realizujeme
ve dnech projektového vyučování dle projektu „VLÁČEK NEJ NEJ“