3. Cizí jazyk
CIZÍ JAZYK
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru
ANGLICKÝ JAZYK
Charakteristika vyučovacího předmětu Anglický jazyk
Anglický jazyk je vyučovací předmět, který reprezentuje jeden ze dvou školou nabízených jazyků v rámci oboru Cizí jazyk, vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace RVP ZV. Jeho postupné osvojování pomáhá žáku snižovat jazykové bariéry a přispívá tak ke zvýšení mobility žáka jak v jeho osobním životě, tak
v dalším studiu a v budoucím pracovním uplatnění. Umožňuje žákovi poznávat odlišnosti ve způsobu života lidí jiných zemí i jejich odlišné kulturní tradice. Prohlubuje žákovo vědomí závažnosti vzájemného mezinárodního porozumění a tolerance a vytváří podmínky pro spolupráci škol na mezinárodních projektech.
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu Anglický jazyk
S vyučovacím předmětem Anglický jazyk děti začínají již v poslední roce v MŠ,
pokračují v 1.ročníku a 2.ročníku v kroužku ŠD -1hodinové týdenní dotaci
a od 3.ročníku v jeho výuce pokračují až do 5.ročníku ve 3 hodinové týdenní dotaci .
Výuka směřuje k „praktickým dovednostem“. Náročnost a rozsah učiva, použitého jako prostředku k dosažení těchto dovedností volí vyučující s ohledem
na schopnosti a možnosti žáka. Výuka anglického jazyka v základní škole směřuje více než k ovládání tohoto cizího jazyka – k jeho praktickému používání jako komunikačního prostředku. Ve výuce anglického jazyka se v ZŠ využívají prvky systému „Evropské jazykové portfolio“. Získávání praktických dovedností žáka (hodnocení žáka - do jaké míry si je osvojil) je zaměřeno na 5 základních „oblastí“ cizího jazyka – Poslech, Rozhovory, Samostatný ústní projev, Čtení a Psaní.
Na 1. stupni ZŠ (1.-5.ročník) představuje výuka anglického jazyka úvod do cizojazyčného vzdělávání. Jde především o probuzení zájmu žáka o studium tohoto cizího jazyka a o vytváření pozitivního vztahu k tomuto předmětu. Pozornost se soustřeďuje na osvojení zvukové podoby jazyka a na zvládnutí vztahů mezi jeho zvukovou a grafickou stránkou na podkladě rozvíjení základů řečových dovedností, dále na první seznámení s některými typickými jevy života a kultury zemí, příslušné jazykové oblasti. Žáci se učí jednoduše a přirozeně reagovat v nejběžnějších situacích každodenního života přiměřených jejich věku. Dovednosti porozumět vyslechnutému sdělení a ústně se vyjadřovat jsou nadřazeny dovednostem číst a písemně se vyjadřovat. Výklad prvků gramatického systému je omezen na nezbytné minimum, slovní zásoba je volena především na základě frekvence a zájmu dětí tohoto věku. Metody a formy práce jsou založeny na pozorování, poslechu, imitaci, tvořivých
činnostech a hře. Využívá se nahrávek, říkanek, básniček, písniček a jiných textů v interpretaci rodilých mluvčích.
Do výuky jsou zařazovány i vhodné programy na PC, příp. lze (podle schopností žáků) využívat i připojení k internetu. Významnou úlohou vyučujícího je rozvíjet představivost dětí, podněcovat a oceňovat jejich aktivitu a invenci a jejich tvůrčí přístup k činnostem.
Výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu Anglický jazyk
KOMPETENCE K UČENÍ
- vedeme žáky k zodpovědnosti za jejich vzdělávání a za jejich „budoucnost“ - připravujeme je na celoživotní učení.
- podporujeme samostatnost a tvořivost.
- učíme žáky organizovat a vyhodnocovat jejich činnost.
- ve výuce zřetelně rozlišujeme základní (nezbytné,klíčové,kmenové) učivo a učivo rozšiřující (doplňující).
- učíme žáky vyhledávat, zpracovávat a používat potřebné informace v literatuře a na internetu.
- umožňujeme žákovi pozorovat a experimentovat,porovnávat a vyvozovat závěry.
- uplatňujeme individuální přístup k žákovi.
- učíme práci s chybou.
- učíme trpělivosti, povzbuzujeme.
- na praktických příkladech blízkých žákovi vysvětlujeme smysl a cíl učení a posilujeme pozitivní vztah k učení.
- přístupy ve výuce odpovídají věku.
- podporujeme sebevědomí dětí při ústním projevu nebát se vyslovit cizí slovo.
- seznamujeme žáky s různými strategiemi učení.
- jdeme příkladem - neustále si dalším vzděláváním rozšiřujeme svůj pedagogický obzor.
KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
- učíme žáky nebát se problémů.
- vytvářením praktických problémových úloh a situací učíme žáky prakticky problémy řešit.
- na modelových příkladech učíme žáky algoritmu řešení problémů.
- podporujeme samostatnost, tvořivost a logické myšlení.
- podporujeme týmovou spolupráci při řešení problémů.
- podporujeme využívání moderní techniky při řešení problémů.
- ve škole i při mimoškolních akcích průběžně monitorujeme , jak žáci řešení problémů prakticky zvládají.
- jdeme příkladem - s rozumem a s nadhledem řešíme různé problémové situace ve škole.
- podporujeme různé přijatelné způsoby řešení problému.
- podporujeme netradiční (originální) způsoby řešení problémů.
KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ
- zaměřujeme se na rozvíjení komunikačních dovedností žáků v mateřském jazyce, v cizím jazyce, v informačních a komunikačních technologiích a v sociálních
vztazích.
- vedeme žáky k tomu, aby otevřeně vyjadřovali svůj názor podpořený logickými argumenty.
-učíme žáky publikovat a prezentovat své názory a myšlenky (školní časopis, web,prezentace a podobně).
- připravujeme žáky na zvládnutí komunikace s jinými lidmi v obtížných a ohrožujících situacích.
- důsledně vyžadujeme dodržování pravidel stanovených ve školním řádu, v řádech odborných pracoven, řádu akcí mimo školu a podobně.
- učíme žáky naslouchat druhým, jako nezbytný prvek účinné mezilidské komunikace.
- jdeme příkladem- „profesionálním“ přístupem ke komunikaci s žáky, rodiči,zaměstnanci školy a širší veřejnosti.
- podporujeme integrované používání cizího jazyka a výpočetní techniky.
- rozvíjíme vlastní sebevědomí při komunikaci
- vedeme žáky k pozitivní prezentaci a reprezentaci svojí osoby a svojí školy na veřejnosti.
- učíme žáky„nonverbální komunikaci“.
- klademe důraz na „kulturní úroveň“ komunikace.
KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ
- minimalizujeme používání frontální metody výuky, podporujeme skupinovou výuku.
- učíme žáky pracovat v týmech, učíme je vnímat vzájemné odlišnosti .
- rozvíjíme schopnost žáků zastávat v týmu různé role.
- učíme žáky kriticky hodnotit práci týmu, svoji práci v týmu i práci ostatních členů týmu.
- podporujeme vzájemnou pomoc žáků, vytváříme situace,kdy se žáci vzájemně potřebují.
- upevňujeme v žácích vědomí, že ve spolupráci lze lépe naplňovat vytčené cíle.
- podporujeme integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do třídních kolektivů.
- netolerujeme projevy rasismu, xenofobie a nacionalismu.
- průběžně monitorujeme sociální vztahy ve třídě, skupině.
- vedeme žáky k odmítavému postoji ke všemu, co narušuje mezilidské vztahy.
- důsledně vyžadujeme dodržování společně dohodnutých pravidel chování.
- jdeme příkladem – podporujeme spolupráci všech členů pedagogického sboru i spolupráci pedagogických a nepedagogických pracovníků školy. Respektujeme práci, roli,
povinnosti i odpovědnost ostatních.
- učíme žáky pracovat v týmech, učíme je vnímat vzájemné odlišnosti jako podmínku efektivní spolupráce.
- učíme žáky nebát se zeptat.
KOMPETENCE OBČANSKÉ
- netolerujeme sociálně patologické projevy chování ( drogy, šikana, kriminalita mládeže).
- netolerujeme agresivní, hrubé, vulgární a nezdvořilé projevy chování.
- důsledně dbáme na dodržování pravidel chování ve škole stanovených ve vnitřních normách školy.
- podporujeme různé způsoby spolupráce s obcí, policií, složkami IZS apod.
- kázeňské přestupky řešíme individuálně.
- vedeme žáky k aktivní ochraně jejich zdraví a k ochraně životního prostředí.
- jdeme příkladem – respektujeme právní předpisy, vnitřní normy školy, plníme své povinnosti.
- respektujeme osobnost žáka a jeho práva. Chováme se k žákům, jejich rodičům a ke svým spolupracovníkům tak, jak si přejeme, aby se oni chovali k nám.
- vedeme žáky k sebeúctě a k úctě k druhým lidem.
- neustále monitorujeme chování žáků, včas přijímáme účinná opatření.
KOMPETENCE PRACOVNÍ
- vedeme žáky k pozitivnímu vztahu k práci. Kvalitně odvedenou práci pochválíme.
- při výuce vytváříme podnětné a tvořivé pracovní prostředí.
- důsledně žáky vedeme k dodržování vymezených pravidel, ochraně zdraví a k plnění svých povinností a závazků.
- různými formami seznamujeme žáky s různými profesemi – ujasňujeme představu žáků o reálné podobě jejich budoucího povolání a o volbě vhodného dalšího
studia.
- jdeme příkladem - plníme své pracovní povinnosti.
- při výuce vytváříme podnětné a tvořivé pracovní prostředí.
- na konkrétních příkladech (inzeráty v tisku a na internetu) demonstrujeme lepší možnosti pracovního uplatnění při ovládání vyučovaného cizího jazyka.
- podle možností využíváme výpočetní techniku.
Očekávané výstupy vzdělávacího oboru Cizí jazyk
-s ohledem na profilaci školy,zpracovali jsme anglický jazyk i pro 1.a 2.ročník -pro kroužek školní družiny,tak aby byla zajištěna návaznost výuky
1.RECEPTIVNÍ, PRODUKTIVNÍ A INTERAKTIVNÍ ŘEČOVÉ DOVEDNOSTI
Očekávané výstupy - 3.- 5.ročník
žák
- vyslovuje a čte foneticky správně v přiměřeném rozsahu slovní zásoby
- rozumí jednoduchým pokynům a větám, adekvátně na ně reaguje
- rozlišuje grafickou a mluvenou podobu slova
- pochopí obsah a smysl jednoduché, pomalé a pečlivě vyslovované konverzace dvou osob s dostatkem času pro porozumění
- používá abecední slovník učebnice
2. RECEPTIVNÍ ŘEČOVÉ DOVEDNOSTI
Očekávané výstupy – 3.-5.ročník
žák
- rozumí známým slovům a jednoduchým větám se vztahem k osvojovaným tématům
- rozumí obsahu a smyslu jednoduchých autentických materiálů (časopisy, obrazové a poslechové materiály) a využívá je při své práci
- čte nahlas plynule a foneticky správně jednoduché texty obsahující známou slovní zásobu
- vyhledá v jednoduchém textu potřebnou informaci a vytvoří odpověď na otázku
- používá dvojjazyčný slovník
3. PRODUKTIVNÍ ŘEČOVÉ DOVEDNOSTI
Očekávané výstupy – 3.-5.ročník
žák
- sestaví gramaticky a formálně správně jednoduché písemné sdělení, krátký text a odpověď na sdělení; vyplní své základní údaje do formulářů
- reprodukuje ústně i písemně obsah přiměřeně obtížného textu a jednoduché konverzace
- obměňuje krátké texty se zachováním smyslu textu
4. INTERAKTIVNÍ ŘEČOVÉ DOVEDNOSTI
Očekávané výstupy – 3.- 5.ročník
žák
- aktivně se zapojí do jednoduché konverzace, pozdraví a rozloučí se s dospělým i kamarádem, poskytne požadovanou informaci
Učivo
- pravidla komunikace v běžných každodenních situacích - pozdrav, poděkování, představování
- jednoduchá sdělení - adresa, blahopřání, pozdrav a dopis z prázdnin, omluva, žádost
- tematické okruhy - domov, rodina, škola, volný čas a zájmová činnost, oblékání, nákupy, příroda a počasí, tradice a zvyky, svátky, důležité zeměpisné údaje
- slovní zásoba a tvoření slov - synonyma, antonyma, význam slov v kontextu
- základní gramatické struktury a typy vět, základy lexikálního principu pravopisu slov - věta jednoduchá, tvorba otázky a záporu, pořádek slov ve větě
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Anglický jazyk
ANGLICKÝ JAZYK - 1. ročník-kroužek ŠD
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata |
Žák: - umí pozdravit, rozloučit se, jednoduše se představí, osloví osobu - vyjádří souhlas a nesouhlas - naučí se počítat do dvanácti - nacvičí si porozumění otázce Kolik? - tvoří množné číslo podstatných jmen - pravidelné tvary - porozumí otázce Kolik je ti let? a odpoví na ni - přečte jednoduchá slovní spojení - určí celé hodiny - pojmenuje školní potřeby, určí jejich barvu a počet, použije neurčitý člen a, an - čte jednoduché věty typu This is…, - pojmenuje hračky, určí jejich polohu pomocí předložek - pojmenuje zvířata, hračky - vybarví je příslušnou barvou - vyjmenuje barvy - spojí podstatné jméno s přídavným jménem |
- první seznámení s angličtinou
- čísla
- škola a školní potřeby
- hračky a zvířata
- barvy
|
OSV 1 - rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění - psychohygiena - dobrá organizace času
OSV 2 - poznávání lidí - vzájemné poznávání se ve skupině - mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy
OSV 3 - řešení problémů a rozhodovací dovednosti - dovednosti pro řešení problémů
|
ANGLICKÝ JAZYK - 2. ročník-kroužek ŠD
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata
|
Žák: - umí pozdravit, rozloučit se, jednoduše se představí, osloví osobu - vyjádří souhlas a nesouhlas
- naučí se počítat do dvaceti - nacvičí si porozumění otázce Kolik? - tvoří množné číslo podstatných jmen – pravidelné tvary - porozumí otázce Kolik je ti let? a odpoví na ni - přečte jednoduchá slovní spojení - určí celé hodiny - pojmenuje školní potřeby, určí jejich barvu a počet, použije neurčitý člen a, an - čte jednoduché věty typu This is…,otázky What this/that?What is it? - pojmenuje hračky, určí jejich polohu pomocí předložek - pojmenuje zvířata, hračky - vybarví je příslušnou barvou - pojmenuje členy rodiny, nakreslí Family tree - vyjmenuje barvy - spojí podstatné jméno s přídavným jménem |
- seznámení s angličtinou - pozdravy - čísla
- škola a školní potřeby
- hračky a zvířata
- rodina
- barvy
|
OSV 1 - rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění - psychohygiena - dobrá organizace času
OSV 2 - poznávání lidí - vzájemné poznávání se ve skupině - mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy
OSV 3 - řešení problémů a rozhodovací dovednosti - dovednosti pro řešení problémů
|
ANGLICKÝ JAZYK - 3. ročník
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata
|
Žák: - umí pozdravit, rozloučit se, jednoduše se představí, osloví osobu - vyjádří souhlas a nesouhlas - naučí se počítat do dvanácti - nacvičí si porozumění otázce Kolik? - tvoří množné číslo podstatných jmen - pravidelné tvary - porozumí otázce Kolik je ti let? a odpoví na ni - přečte jednoduchá slovní spojení - určí celé hodiny - pojmenuje školní potřeby, určí jejich barvu a počet, použije neurčitý člen a, an - čte jednoduché věty typu This is…, - vyjmenuje anglickou abecedu - dovede hláskovat své jméno - pojmenuje hračky, určí jejich polohu pomocí předložek in, on, next to - přečte jednoduchý text - určí části lidského těla, části obličeje - tvoří věty On má…, Ona má…. - pojmenuje běžné druhy ovoce a zeleniny, potraviny a nápoje - ve větách užívá vazby Máme…, Máte… - vyjádří pocit hladu a žízně, libosti a nelibosti I like…, I don´t like… - vyjmenuje běžné části oblečení, - popíše oblečení své a spolužáků pomocí vazby I have got…, She has got…,I´m wearing…., He´s wearing…. - umí pojmenovat některé druhy ovoce a zeleniny - seznámí se s množným číslem - nepravidelné tvary tomatoes… - určí podle obrázku domácí zvířata - pochopí smysl a význam jednotlivých svátků - pojmenuje nadpřirozené bytosti, vánoční předměty - zazpívá vánoční písně |
- pozdravy
- čísla
- škola
- abeceda, hláskování
- hračky
- moje tělo, obličej
- ovoce a zelenina, jídlo a pití
- oblečení
- ovoce a zelenina
- domácí zvířata -Halloween, Vánoce, Velikonoce |
OSV 1 - rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění - psychohygiena - dobrá organizace času
OSV 2 - poznávání lidí - vzájemné poznávání se ve skupině - mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy - komunikace - řeč těla, řeč zvuku a slov
MKV - lidské vztahy - právo všech lidí žít společně a podílet se na spolupráci
|
ANGLICKÝ JAZYK - 4. ročník
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata
|
Žák: - pozdraví, odpoví na jednoduché otázky, představí se - počítá do 100, sčítá a odčítá - odpoví na otázku Kolik je hodin? - tvoří množné číslo podstatných jmen - napíše slovem číslovky základní - zvládá základní pokyny k práci - odpoví na otázku Co je to? - zeptá se otázkou Je to…? a odpoví krátce Ano, je., Ne, není. - jednoduše popíše zařízení třídy větami This is…, That is… - nakreslí a popíše svoje potřeby do školy - vyjádří myšlenku I think.. - pojmenuje základní barvy ,ptá se na jednu z možností,užije spojku or - odpoví krátce na otázky Do you like…? - pojmenuje členy rodiny a hláskuje jejich jména, ukáže je na fotografii, určí věk - zazpívá písničku k narozeninám a vyrobí pozvánku na oslavu - pojmenuje jednotlivé místnosti a domácí činnosti - nakreslí plánek bytu - při popisu užívá slov: between, opposite, next to, on the right, on the left - pojmenuje hračky na obrázku, svoje hračky - odpoví na otázky Have you got a…?, How any….?, Where is…? - vyjádří skutečnost vlastnictví I have got a…, I haven´t got a…There is/are - čte krátké texty - krátce napíše o své oblíbené hračce a hračku nakreslí - užívá vazbu I am wearing - popíše oblečení své a svých spolužáků - pojmenuje jednotlivé části dne a činnosti, sestaví rozvrh hodin - určí čas po hodinách - pojmenovává různé typy zájmů a zálib - otázkou Do you like…? zjistí zájem a nezájem - použije krátkou odpověď Yes, I do. No, I don´t. - otázkou zjistí zájem a dovednost spolužáků Can you…? - nazývá správně druhy sportů a her - vyjádří postoj svůj a svých spolužáků k nim Does she, he like? - užívá gerundium po slovese like -ing - napíše svůj časový plán dne - vyjmenuje dny v týdnu - seznámí se s tradicemi |
- pozdravy - čísla 1 - 100
´
- ve třídě
- barvy
- moje rodina, doma
- hračky
- oblečení - časové rozvržení
- dne, rozvrh hodin, zájmy a záliby, sport a hry
- reálie - Christmas,Easter |
OSV 1 - rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění - psychohygiena - dobrá organizace času
OSV 2 - poznávání lidí - vzájemné poznávání se ve skupině - mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy - komunikace - řeč těla, řeč zvuku a slov
MKV - lidské vztahy - právo všech lidí žít společně a podílet se na spolupráci - multikulturalita - naslouchání druhým, význam užívání cizího jazyka jako nástroje dorozumění
|
ANGLICKÝ JAZYK - 5. ročník
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata
|
Žák: - odpoví na pozdrav - odpoví na jednoduché otázky - představí se - použije zdvořilostní fráze při setkání a loučení - spelling,plural nouns - prepositions - there is/are,to be - podle předlohy napíše pohled,dopis - uvede svoje osobní údaje adresa,věk.. - jednoduše popíše svůj denní program - orientuje se v názvech dní v týdnu - používá časové předložky in,on,at - otázky Do/Does + zápor - vyjádří, co má rád-I like - jednoduše popíše svůj dům či byt (pojmenovat místnosti a základní vybavení ) - Where do you live? - předložka místní at - there is/are - místní předložky behind,opposite.. - popíše nábytek a vybavení bytu podle nakresleného plánu - plní úkoly z poslechu textu a čte přiměřený text - What are you doing ?-přítomný čas průběhový - jednoduše popíše svůj denní program - zeptá se na oblečení. - popíše osobu podle předlohy - vybere vhodná slova
|
- pozdrav a představení,poděkování
- formy komunikace
- denní program, volný čas
- můj dům, moje město
- byt a jeho zařízení
- rodinný život, oblečení, domácí práce, lidé |
OSV 1 - rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění - psychohygiena - dobrá organizace času
VDO - občanská společnost a škola - škola jako model otevřeného partnerství
ENV - vztah člověka k prostředí
MED - fungování a vliv médií ve společnosti
|