8. Člověk a zdraví
5.6 ČLOVĚK A ZDRAVÍ
Charakteristika vzdělávací oblasti
Zdraví člověka je chápáno jako vyvážený stav tělesné, duševní a sociální pohody. Je utvářeno a ovlivňováno mnoha aspekty, jako je styl života, zdravotně preventivní chování, kvalita mezilidských vztahů, kvalita životního prostředí, bezpečí člověka atd. Protože je zdraví základním předpokladem pro aktivní a spokojený život a pro optimální pracovní výkonnost, stává se poznávání a praktické ovlivňování rozvoje a ochrany zdraví jednou z priorit základního vzdělávání.
Vzdělávací oblast Člověk a zdraví přináší základní podněty pro ovlivňování zdraví (poznatky, činnosti, způsoby chování), s nimiž se žáci seznamují, učí se je využívat a aplikovat ve svém životě. Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje především k tomu, aby žáci poznávali sami sebe jako živé bytosti, aby pochopili hodnotu zdraví, smysl zdravotní prevence i hloubku problémů spojených s nemocí či jiným poškozením zdraví. Žáci se seznamují s různým nebezpečím, které ohrožuje zdraví v běžných i mimořádných situacích, osvojují si dovednosti a způsoby chování (rozhodování), které vedou k zachování či posílení zdraví, a získávali potřebnou míru odpovědnosti za zdraví vlastní i zdraví jiných. Jde tedy z velké části o poznávání zásadních životních hodnot, o postupné utváření postojů k nim a o aktivní jednání v souladu s nimi. Naplnění těchto záměrů je v základním vzdělávání nutné postavit na účinné motivaci a na činnostech a situacích posilujících zájem žáků o problematiku zdraví.
Při realizaci této vzdělávací oblasti je třeba klást důraz především na praktické dovednosti a jejich aplikace v modelových situacích i v každodenním životě školy. Proto je velmi důležité, aby celý život školy byl ve shodě s tím, co se žáci o zdraví učí a co z pohledu zdraví potřebují. Zpočátku musí být vzdělávání silně ovlivněno kladným osobním příkladem učitele, jeho všestrannou pomocí a celkovou příznivou atmosférou ve škole. Později přistupuje důraz i na větší samostatnost a odpovědnost žáků v jednání, rozhodování a činnostech souvisejících se zdravím. Takto chápané vzdělávání je základem pro vytváření aktivních přístupů žáků k rozvoji i ochraně zdraví.
Vzdělávací oblast Člověk a zdraví je vymezena a realizována v souladu s věkem žáků ve vzdělávacím oboru Tělesná výchova, do níž je zahrnuta i zdravotní tělesná výchova a ve vzdělávacím oboru Člověk a jeho svět-tedy v předmětech Prvouka a Přírodověda. Vzdělávací obsah oblasti Člověk a zdraví prolíná i do ostatních vzdělávacích oblastí, které jej obohacují nebo využívají (aplikují), a do života školy.
Vzdělávací obor Tělesná výchova jako součást komplexnějšího vzdělávání žáků v problematice zdraví směřuje na jedné straně k poznání vlastních pohybových možností a zájmů, na druhé straně k poznávání účinků konkrétních pohybových činností na tělesnou zdatnost, duševní a sociální pohodu. Pohybové vzdělávání postupuje od spontánní pohybové činnosti žáků k činnosti řízené a výběrové, jejímž smyslem je schopnost samostatně ohodnotit úroveň své zdatnosti a řadit do denního režimu pohybové činnosti pro uspokojování vlastních pohybových potřeb i zájmů, pro optimální rozvoj zdatnosti a výkonnosti, pro regeneraci sil a kompenzaci různého zatížení, pro podporu zdraví a ochranu života. Předpokladem pro osvojování pohybových dovedností je v základním vzdělávání žákův prožitek z pohybu a z komunikace při pohybu, dobře zvládnutá dovednost pak zpětně kvalitu jeho prožitku umocňuje.
Charakteristické pro pohybové vzdělávání je rozpoznávání a rozvíjení pohybového nadání, které předpokládá diferenciaci činností i hodnocení výkonů žáků. Neméně důležité je odhalování zdravotních oslabení žáků a jejich korekce v běžných i specifických formách pohybového učení - v povinné tělesné výchově, případně ve zdravotní tělesné výchově. Proto se nedílnou součástí tělesné výchovy stávají korektivní a speciální vyrovnávací cvičení, která jsou podle potřeby preventivně využívána v hodinách tělesné výchovy pro všechny žáky nebo jsou zadávána žákům se zdravotním oslabením místo činností, které jsou kontraindikací jejich oslabení.
Cílové zaměření vzdělávací oblasti
Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků tím, že vede žáky k VÝCHOVĚ KE ZDRAVÍ:
-poznávání zdraví jako nejdůležitější životní hodnoty
-pochopení zdraví jako vyváženého stavu tělesné, duševní i sociální pohody a k vnímání radostných prožitků z činností podpořených pohybem, příjemným prostředím a atmosférou příznivých vztahů
-poznávání člověka jako biologického jedince závislého v jednotlivých etapách života na způsobu vlastního jednání a rozhodování, na úrovni mezilidských vztahů i na kvalitě prostředí
-získávání základní orientace v názorech na to, co je zdravé a co může zdraví prospět, i na to, co zdraví ohrožuje a poškozuje
-využívání osvojených preventivních postupů pro ovlivňování zdraví v denním režimu, k upevňování způsobů rozhodování a jednání v souladu s aktivní podporou zdraví v každé životní situaci i k poznávání a využívání míst souvisejících s preventivní ochranou zdraví
-propojování činností a jednání souvisejících se zdravím a zdravými mezilidskými vztahy se základními etickými a morálními postoji, s volním úsilím atd.
-chápání zdatnosti, dobrého fyzického vzhledu i duševní pohody jako významného předpokladu výběru profesní dráhy, partnerů, společenských činností atd.
-aktivnímu zapojování do činností podporujících zdraví a do propagace zdravotně prospěšných činností ve škole i v obci
· TĚLESNÁ VÝCHOVA
Charakteristika vyučovacího předmětu Tělesná výchova
Vyučovací předmět Tělesná výchova vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Hlavním cílem vyučovacího předmětu je komplexní vzdělávání žáků v problematice aktivního pohybu jako významného činitele působícího na zdravotní stav a harmonický rozvoj dítěte. Vede žáky k poznání vlastních pohybových možností a zájmů, současně i k poznání účinků konkrétních pohybových činností na tělesnou zdatnost, duševní a sociální pohodu. Žáci se učí uplatňovat osvojené pohybové dovednosti v různém prostředí a s různými účinky, kdy si zvykají na rozličné sociální role, které vyžadují spolupráci, tvořivost, překonávání zábran, objektivnost, rychlé rozhodování, organizační schopnosti i nutnou míru odpovědnosti za zdraví své i svých spolužáků.Tělesná výchova umožňuje žákům poznat vlastní pohybové možnosti a přednosti i zdravotní a pohybová omezení, rozumět jim, respektovat je u sebe i jiných a aktivně je využívat nebo cíleně ovlivňovat. Vede žáky od spontánního pohybu k řízené pohybové činnosti a zpět, k vlastní pravidelné seberealizaci v oblíbeném sportu nebo v jiné pohybové aktivitě. Takový vztah k pohybovým aktivitám lze rozvíjet jen atmosféře důvěry, úzké spolupráce a radostného prožitku z pohybového výkonu.
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu Tělesná výchova
Výuka Tělesné výchovy probíhá s ohledem na poměrně značnou rozdílnost fyziologického i mentálního vývoje jednotlivých žáků v ročníku a na různou úroveň jejich pohybových schopností a dovedností. Na 1.stupni ZŠ se vyučovací předmět Tělesná výchova vyučuje jako povinný předmět se základní 2 hodinovou dotací týdně pro všechny žáky. Do Tělesné výchovy na 1.stupni je zařazen plavecký výcvik, který je zajištěn "smluvně" s plaveckou školou.
Výuka je organizována v tělocvičně v budově Kulturního domu OÚ ,venkovní hřiště, lyžařský vlek na Hamštejně.
Výchovné a vzdělávací strategie vyučovacího předmětu Tělesná výchova
KOMPETENCE K UČENÍ
- vedeme žáky k zodpovědnosti za jejich vzdělávání a za jejich „budoucnost“ - připravujeme je na celoživotní učení.
- podporujeme samostatnost a tvořivost.
- učíme žáky organizovat a vyhodnocovat jejich činnosti.
- ve výuce zřetelně rozlišujeme základní (nezbytné, klíčové, kmenové) učivo a učivo rozšiřující (doplňující).
- učíme žáky vyhledávat, zpracovávat a používat potřebné informace v literatuře a na internetu.
- umožňujeme žákovi pozorovat a experimentovat, porovnávat výsledky a vyvozovat závěry.
- uplatňujeme individuální přístup k žákovi.
- učíme práci s chybou.
- učíme trpělivosti, povzbuzujeme.
- jdeme příkladem - neustále si dalším vzděláváním rozšiřujeme svůj „ pedagogický obzor“.
- vedeme žáky k tomu, aby si osvojili nové pohybové dovednosti, kultivovali svůj pohybový projev i správné držení těla a postupně usilovali o optimální rozvoj
zdravotně orientované zdatnosti.
- při hodnocení používáme ve zřetelné převaze prvky pozitivní motivace.
KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
- učíme žáky nebát se problémů.
- vytvářením praktických problémových úloh a situací učíme žáky prakticky problémy řešit.
- na modelových příkladech učíme žáky algoritmu řešení problémů.
- podporujeme různé přijatelné způsoby řešení problémů.
- podporujeme netradiční (originální) způsoby řešení problémů.
- podporujeme samostatnost, tvořivost a logické myšlení.
- podporujeme týmovou spolupráci při řešení problémů.
- podporujeme využívání moderní techniky při řešení problémů.
- ve škole i při mimoškolních akcích průběžně monitorujeme, jak žáci řešení problémů prakticky zvládají.
- jdeme příkladem - s rozumem a s nadhledem řešíme různé problémové situace ve škole.
- podporujeme žáky v tom, aby pozitivně prožívali osvojené pohybové činnosti a využívali je jako prostředek k překonávání aktuálních negativních tělesných či
duševních stavů.
- KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ
- zaměřujeme se na rozvíjení komunikačních dovedností žáků v mateřském jazyce, v cizím jazyce, v informačních a komunikačních technologiích a v sociálních vztazích.
-klademe důraz na „kulturní úroveň“ komunikace.
-vedeme žáky k tomu, aby otevřeně vyjadřovali svůj názor podpořený logickými argumenty.
-učíme žáky publikovat a prezentovat své názory a myšlenky ( školní časopis, web, prezentace apod.).
- připravujeme žáky na zvládnutí komunikace s jinými lidmi v obtížných a ohrožujících situacích.
- důsledně vyžadujeme dodržování pravidel stanovených ve školním řádu, v řádech odborných pracoven, řádu akcí mimo školu apod.
- učíme žáky naslouchat druhým, jako nezbytný prvek účinné mezilidské komunikace.
- jdeme příkladem - „profesionálním“ přístupem ke komunikaci s žáky, rodiči, zaměstnanci školy a širší veřejností.
- netolerujeme agresivní, hrubé, vulgární a nezdvořilé projevy chování .
- podporujeme přátelskou komunikaci mezi žáky z různých tříd, ročníků, věkových kategorií.
- vedeme žáky k pozitivní prezentaci a reprezentaci svojí osoby a svojí školy na veřejnosti.
- připravujeme žáky na zvládnutí komunikace s jinými lidmi v obtížných a ohrožujících situacích.
- vedeme žáky k čestnému jednání v duchu "fair play".
KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ
- minimalizujeme používání frontální metody výuky, podporujeme skupinovou výuku.
- učíme žáky pracovat v týmech, učíme je vnímat vzájemné odlišnosti.
- rozvíjíme schopnost žáků zastávat v týmu různé role.
- učíme žáky kriticky hodnotit práci týmu, svoji práci v týmu i práci ostatních členů týmu.
- podporujeme vzájemnou pomoc žáků, vytváříme situace, kdy se žáci vzájemně potřebují.
- upevňujeme v žácích vědomí, že ve spolupráci lze lépe naplňovat vytčené cíle.
- podporujeme integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do třídních kolektivů.
- netolerujeme projevy rasismu, xenofobie a nacionalismu.
- průběžně monitorujeme sociální vztahy ve třídě, skupině.
- vedeme žáky k odmítavému postoji ke všemu, co narušuje dobré mezilidské vztahy.
- důsledně vyžadujeme dodržování společně dohodnutých pravidel chování.
- jdeme příkladem - podporujeme spolupráci všech členů pedagogického sboru i spolupráci pedagogických a nepedagogických pracovníků školy. Respektujeme práci,
roli, povinnosti i odpovědnost ostatních.
- podporujeme „inkluzi“ („začlenění“) - volíme formy práce, které pojímají různorodý kolektiv třídy jako mozaiku vzájemně se doplňujících kvalit, umožňujících
vzájemnou inspiraci a učení, s cílem dosahování osobního maxima každého člena třídního kolektivu.
- učíme žáky pracovat v týmech, učíme je vnímat vzájemné odlišnosti jako podmínku efektivní spolupráce.
KOMPETENCE OBČANSKÉ
- netolerujeme sociálně patologické projevy chování (drogy, šikana, kriminalita mládeže).
- netolerujeme agresivní, hrubé, vulgární a nezdvořilé projevy chování.
- důsledně dbáme na dodržování pravidel chování ve škole stanovených ve vnitřních normách školy.
- podporujeme různé způsoby spolupráce s obcí, policií, složkami IZS apod.
- kázeňské přestupky řešíme individuálně.
- vedeme žáky k aktivní ochraně jejich zdraví a k ochraně životního prostředí.
- jdeme příkladem - respektujeme právní předpisy, vnitřní normy školy, plníme své povinnosti. respektujeme osobnost žáka a jeho práva. Chováme se k žákům, jejich
rodičům a ke svým spolupracovníkům tak, jak si přejeme, aby se oni chovali k nám.
- netolerujeme nekamarádské chování a odmítnutí požadované pomoci.
- při kázeňských problémech žáků se vždy snažíme zjistit jejich motiv (příčinu).
- nabízíme žákům vhodné pozitivní aktivity (kulturní, sportovní, rekreační apod.) jako protipól nežádoucím sociálně patologickým jevům.
- v hodnocení žáků (ve zřetelné převaze) uplatňujeme prvky pozitivní motivace.
KOMPETENCE PRACOVNÍ
- vedeme žáky k pozitivnímu vztahu k práci. Kvalitně odvedenou práci pochválíme.
- při výuce vytváříme podnětné a tvořivé pracovní prostředí.
- důsledně žáky vedeme k dodržování vymezených pravidel, ochraně zdraví a k plnění svých povinností a závazků.
- různými formami seznamujeme žáky s různými profesemi - ujasňujeme představu žáků o reálné podobě jejich budoucího povolání a o volbě vhodného dalšího studia.
- jdeme příkladem - plníme své pracovní povinnosti.
- důsledně učíme žáky dodržovat organizační, hygienické a bezpečnostní zásady při provádění zdravotně vhodné a bezpečné sportovní či jiné pohybové činnosti ve
známém i méně známém prostředí.
Očekávané výstupy vzdělávacího oboru Tělesná výchova
Očekávané výstupy - 1.období
žák
- spojuje pravidelnou každodenní pohybovou činnost se zdravím a využívá nabízené příležitosti
- zvládá v souladu s individuálními předpoklady jednoduché pohybové činnosti jednotlivce nebo činnosti prováděné ve skupině; usiluje o jejich zlepšení
- spolupracuje při jednoduchých týmových pohybových činnostech a soutěžích
- uplatňuje hlavní zásady hygieny a bezpečnosti při pohybových činnostech ve známých prostorech školy
- reaguje na základní pokyny a povely k osvojované činnosti a její organizaci
Očekávané výstupy - 2.období
žák
- podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu; uplatňuje kondičně zaměřené činnosti; projevuje přiměřenou samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své
zdatnosti
- zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení, především v souvislosti s jednostrannou zátěží nebo vlastním svalovým oslabením
- zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti; vytváří varianty osvojených pohybových her
- uplatňuje pravidla hygieny a bezpečného chování v běžném sportovním prostředí; adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka
- jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti spolužáka a reaguje na pokyny k vlastnímu provedení pohybové činnosti
- jedná v duchu fair play: dodržuje pravidla her a soutěží, pozná a označí zjevné přestupky proti pravidlům a adekvátně na ně reaguje; respektuje při pohybových
činnostech opačné pohlaví
- užívá při pohybové činnosti základní osvojované tělocvičné názvosloví; cvičí podle jednoduchého nákresu, popisu cvičení
- zorganizuje nenáročné pohybové činnosti a soutěže na úrovni třídy
- změří základní pohybové výkony a porovná je s předchozími výsledky
- orientuje se v informačních zdrojích o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole i v místě bydliště; samostatně získá potřebné informace
1.ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ-VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
- význam pohybu pro zdraví - pohybový režim žáků, délka a intenzita pohybu
- příprava organismu - příprava před pohybovou činností, uklidnění po zátěži, napínací a protahovací cvičení
- zdravotně zaměřené činnosti - správné držení těla, správné zvedání zátěže; průpravná, kompenzační, relaxační a jiná zdravotně zaměřená cvičení a jejich praktické
využití
- rozvoj různých forem rychlosti, vytrvalosti, síly, pohyblivosti, koordinace pohybu
- hygiena při TV - hygiena pohybových činností a cvičebního prostředí, vhodné oblečení a obutí pro pohybové aktivity
- bezpečnost při pohybových činnostech - organizace a bezpečnost cvičebního prostoru, bezpečnost v šatnách a umyvárnách, bezpečná příprava a ukládání nářadí, náčiní a
pomůcek, první pomoc v podmínkách TV
2.ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ
- pohybové hry - s různým zaměřením; netradiční pohybové hry a aktivity; využití hraček a netradičního náčiní při cvičení; pohybová tvořivost
- základy gymnastiky - průpravná cvičení, akrobacie, cvičení s náčiním a na nářadí odpovídající velikosti a hmotnosti
- rytmické a kondiční formy cvičení pro děti - kondiční cvičení s hudbou nebo rytmickým doprovodem, základy estetického pohybu, vyjádření melodie a rytmu pohybem,
jednoduché tance
- průpravné úpoly - přetahy a přetlaky
- základy atletiky - rychlý běh, motivovaný vytrvalý běh, skok do dálky nebo do výšky, hod míčkem
- základy sportovních her - manipulace s míčem, pálkou či jiným herním náčiním odpovídající velikosti a hmotnosti, herní činnosti jednotlivce, spolupráce ve hře,
průpravné hry, utkání podle zjednodušených pravidel minisportů
- turistika a pobyt v přírodě - přesun do terénu a chování v dopravních prostředcích při přesunu chůze v terénu, ochrana přírody
- plavání - (základní plavecká výuka) hygiena plavání, adaptace na vodní prostředí, základní plavecké dovednosti, jeden plavecký způsob (plavecká technika), prvky
sebezáchrany a dopomoci tonoucímu
- lyžování, bruslení, (podle podmínek školy) - hry na sněhu a na ledě, základní techniky pohybu na lyžích, a bruslích
- další pohybové činnosti (podle podmínek školy a zájmu žáků)
3.ČINNOSTI PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ
- komunikace v TV - základní tělocvičné názvosloví osvojovaných činností, smluvené povely, signály
- organizace při TV - základní organizace prostoru a činností ve známém (běžném) prostředí
- zásady jednání a chování - fair play, olympijské ideály a symboly
- pravidla zjednodušených osvojovaných pohybových činností - her, závodů, soutěží
- měření a posuzování pohybových dovedností - měření výkonů, základní pohybové testy
- zdroje informací o pohybových činnostech
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Tělesná výchova
TĚLESNÁ VÝCHOVA - l.ročník
Oblast: Školní výstupy |
Předmět: Tělesná výchova |
Období: 1. ročník |
Průřezová témata |
||
Žák: - uplatňuje pravidla bezpečnosti při atletických činnostech, za pomoci učitele je dodržuje - dovede se samostatně převléct do cvičebního úboru - reaguje na základní pokyny, signály a gesta učitele - zvládá základní pojmy související s během, skokem do dálky a hodem - předvede nízký a polovysoký start - zvládá základní techniku běhu, skoku do dálky a hodu míčkem
- uplatňuje pravidla bezpečnosti při gymnastických cvičeních a za pomoci učitele je dodržuje - dovede se samostatně převléct do cvičebního úboru - reaguje na základní pokyny a gesta učitele - zvládá alespoň pasivně základní pojmy osvojených cviků - zvládá základní gymnastické držení těla - zvládá se soustředit na cvičení - zvládá kotoul vpřed, skoky prosté snožmo z trampolíny - zvládá základy chůze na lavičce s dopomocí učitele
- zvládá základy šplhu s dopomocí učitele
- uplatňuje pravidla bezpečnosti při gymnastických činnostech a rytmizaci, za pomoci učitele je dodržuje - dovede se samostatně převléct do cvičebního úboru - reaguje na základní pokyny a gesta učitele - zvládá základní estetické držení těla (snaží se o to) - zvládá základní estetický pohyb těla a jeho částí (chůzi, běh, poskoky, obraty, atd.)
- uvědomuje si různá nebezpečí při hrách a snaží se jim za pomoci učitele zabránit - zvládá některé pohybové hry a je schopen je hrát se spolužáky i mimo TV - zvládá v pohybové hře využít hračky a jiné předměty (mimo tělocvičné náčiní) - uvědomuje si, že lze pohyb spojovat s představou, rytmem, příběhem, pohádkou (slovem)
- uplatňuje pravidla bezpečnosti při sportovních činnostech, za pomoci učitele je dodržuje - zvládá základní pojmy označující náčiní, osvojované dovednosti,části hřiště a základní sportovní hry jako je vybíjená - zvládá základní způsoby házení a chytání míče odpovídající velikosti a hmotnosti
|
ATLETIKAZákladní pojmy- týkající se běhů, skoků a hodů, názvy částí atletického hřiště - základy bezpečnosti při atletických činnostech - zjednodušené startovní povely a signály - vhodné oblečení pro atletické činnosti Běh- průpravná cvičení pro ovlivňování běžecké rychlosti a vytrvalosti - základy nízkého a polovysokého startu - rychlý běh na 20 až 40 m - motivovaný běh v terénu až do 10 minut (běh prokládaný chůzí, souvislý běh podle úrovně žáků) Skok- průpravná cvičení pro ovlivňování odrazové síly a obratnosti - odraz z místa - skok do dálky z místa Hod- průpravná cvičení pro hod kriketovým míčkem - hod míčkem z místa
GYMNASTIKAZákladní pojmy- základní bezpečnostní pravidla při gymnastickém cvičení - vhodné oblečení pro gymnastiku - základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou, trupu, názvy používaného náčiní a nářadí - gymnastické držení těla - soustředění na cvičení Akrobacie- průpravná cvičení pro zvládnutí kotoulu vpřed - kotoul vpřed - průpravná cvičení pro zvládnutí kotoulu vzad - kotoul vzad Přeskok- průpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu z trampolínky - skoky prosté odrazem snožno z trampolínky - výskok do vzporu dřepmo na sníženou švédskou bednu odrazem z trampolínky Lavička (kladinka) - chůze s dopomocí Šplh na tyči- průpravná cvičení pro nácvik přírazu obounož - šplh do výšky max.2 metrů s dopomocí
RYTMICKÁ A KONDIČNÍ GYMNASTIKA Základní pojmy- zásady bezpečnosti při gymnastických činnostech, rytmizaci - základní estetický pohyb těla a jeho částí (chůze, běh, poskoky, obraty, pohyby různých částí těla) - rytmizovaný pohyb, nápodoba pohybem, tvořivé vyjádření rytmu pohybem
POHYBOVÉ HRYZákladní pojmy: - související s osvojovanými hrami a používaným náčiním - základní organizační povely pro realizaci her - základní pravidla osvojovaných her - bezpečnost při různých druzích her a v různých podmínkách - využití předmětů denní potřeby k pohybovým hrám
SPORTOVNÍ HRYZákladní pojmy- spojené s osvojovanými činnostmi, - náčiním, oblečením pro sportovní hry a částmi sportovního hřiště - základy bezpečnosti a hygieny při sportovních hrách Vlastní nácvik- držení míče jednoruč a obouruč - manipulace s míčem odpovídající velikosti a hmotnosti (na místě a v pohybu, vyvolenou i opačnou rukou) - základní přihrávky rukou (vyvolenou i opačnou) - základní sportovní hry - vybíjená (se zjednodušenými pravidly, na malém hřišti)
ÚPOLY- přetahy a přetlaky
PRŮPRAVNÁ, KONDIČNÍ, KOORDINAČNÍ, KOMPENZAČNÍ, RELAXAČNÍ, VYROVNÁVACÍ, TVOŘIVÁ A JINÁ CVIČENÍ: Zařazuje se pravidelně do pohybového režimu dětí v hodinám Tv především v návaznosti na jejich svalová oslabení, dlouhodobé sezení. |
OSV 1 - seberegulace a sebeorganizace - cvičení sebekontroly, regulace vlastního jednání a prožívání, vůle - psychohygiena - dovednosti zvládání stresových situací (uvolnění, relaxace)
OSV 2 - kooperace a kompetice - rozvoj individuálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
VDO - občan, občanská společnost a stát - vztah k jinému, vzájemná komunikace a spolupráce, příčiny nedorozumění a zdroje konfliktů
|
TĚLESNÁ VÝCHOVA - 2.ročník
Oblast: Školní výstupy |
Předmět: Tělesná výchova |
Období: 2. ročník |
Průřezová témata |
||
Žák: - uplatňuje pravidla bezpečnosti při atletických činnostech a za pomoci učitele je dodržuje - dovede se samostatně převléct do cvičebního úboru - reaguje na základní pokyny, signály a gesta učitele - zvládá základní pojmy související s během, skokem do dálky a hodem - zvládá základní techniku nízkého a polovysokého startu - zvládá základní techniku běhu, skoku do dálky z místa, hodu míčkem z místa a za chůze
- uplatňuje pravidla bezpečnosti při gymnastických cvičeních a za pomoci učitele je dodržuje - dovede se samostatně převléct do cvičebního úboru - reaguje na základní pokyny a gesta učitele - zvládá alespoň pasivně základní pojmy osvojovaných cviků a dovede pojmenovat základní gymnastické nářadí a náčiní - zvládá základní gymnastické držení těla - zvládá se soustředit na cvičení - uvědomuje si, že při zpevnění těla se provádějí gymnastická cvičení snáze - zvládá kotoul vpřed, vzad, skoky prosté snožmo z trampolíny
- zvládá základy gymnastického odrazu
- zvládá základy chůze na lavičce s dopomocí učitele
- uplatňuje pravidla bezpečnosti při gymnastických činnostech a rytmizaci, za pomoci učitele je dodržuje - dovede se samostatně převléct do cvičebního úboru - reaguje na základní pokyny a gesta učitele - zvládá základní estetické držení těla (snaží se o to) - zvládá základní estetický pohyb těla a jeho částí (chůzi, běh, poskoky, obraty atd.) - umí vyjádřit jednoduchou melodii, rytmus pohybem - uvědomuje si různá nebezpečí při hrách a snaží se jím za pomoci učitele zabránit - zvládá některé pohybové hry a je schopen hrát se spolužáky i mimo TV
- zvládá v pohybové hře využít hračky a jiné předměty (mimo tělocvičné náčiní) - uvědomuje si, že lze pohyb spojovat s hudbou, rytmem, příběhem, pohádkou, svou představou, zkušeností
- uplatňuje pravidla bezpečnosti při sportovních hrách a za pomoci učitele je dodržuje - zvládá základní pojmy používaných náčiní, osvojených dovednosti, části hřiště a nejznámější sportovní hry jako je vybíjená apod. - zvládá základní způsoby házení a chytání míče odpovídající velikosti a hmotnosti - uplatňuje základní znalosti sportovních her v praxi
|
ATLETIKA Základní pojmy - názvy částí atletického hřiště týkajících se běhů, skoků a hodů - základy bezpečnosti při atletických činnostech - vhodné oblečení pro atletické činnosti - zjednodušené startovní povely a signály Běh - průpravná cvičení pro ovlivňování běžecké rychlosti a vytrvalosti - základy nízkého a polovysokého startu - rychlý běh na 30 až 50 m - motivovaný běh v terénu až do l0 min.(běh prokládaný chůzí, dle výkonnosti žáků i souvislý běh) Skok - průpravná cvičení pro ovlivňování odrazové síly a obratnosti - odraz z místa - skok do dálky z místa Hod - průpravná cvičení pro hod míčkem - hod míčkem z místa - hod míčkem z chůze
GYMNASTIKA Základní pojmy - základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou, trupu - názvy používaného náčiní a nářadí - základní bezpečnostní pravidla při gymnastickém cvičení - gymnastické držení těla - soustředění na cvičení
Akrobacie - průpravná cvičení pro zvládnutí kotoulu vpřed - kotoul vpřed - průpravná cvičení pro zvládnutí kotoulu vzad - kotoul vzad Přeskok - průpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu - skoky prosté odrazem snožno z trampolíny - výskok do vzporu dřepmo na sníženou švedskou bednu odrazem z trampolíny Lavička (kladinka) - chůze s dopomocí (různé obměny) Šplh na tyči - průpravná cvičení pro nácvik přírazu obounož - šplh do výšky maximálně 2 metrů s dopomocí
RYTMICKÁ A KONDIČNÍ GYMNASTIKA Základní pojmy - základy bezpečnosti při gymnastických činnostech, rytmizaci - základní estetický pohyb těla a jeho částí chůze, běh, poskoky, obraty, pohyby různých částí těla) - rytmizovaný pohyb, nápodoba pohybem - tvořivé vyjádření rytmu a melodie pohybem - soustředění na hudební a rytmický doprovod, vnímání a prožívání rytmu, tempa a melodie
POHYBOVÉ HRY Základní pojmy - související s osvojovanými hrami a používaným náčiním - základní organizační povely pro realizaci her - základní pravidla osvojovaných her - bezpečnost při různých druzích her a různých podmínkách - využití předmětů denní potřeby k pohybovým hrám
SPORTOVNÍ HRY Základní pojmy - spojené s osvojovanými činnostmi, náčiním, oblečením pro sportovní hry a částmi sportovního hřiště - základy bezpečnosti a hygieny při sportovních hrách Vlastní nácvik - držení míče jednoruč a obouruč - manipulace s míčem odpovídající velikosti a hmotnosti (na místě i v pohybu, vyvolenou i opačnou rukou) - základní přihrávky rukou (vyvolenou i opačnou) - základní sportovní hry - vybíjená (se zjednodušenými pravidly, na malém hřišti)
ÚPOLY - přetahy a přetlaky
PRŮPRAVNÁ, KONDIČNÍ, KOORDINAČNÍ, KOMPENZAČNÍ, RELAXAČNÍ, VYROVNÁVACÍ, TVOŘIVÁ A JINÁ CVIČENÍ, PLAVÁNÍ - základní plavecký výcvik
|
OSV 1 - seberegulace a sebeorganizace - cvičení sebekontroly, regulace vlastního jednání a prožívání, vůle - psychohygiena - dovednosti zvládání stresových situací (uvolnění, relaxace)
OSV 2 - kooperace a kompetice - rozvoj individuálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
VDO - občan, občanská společnost a stát - vztah k jinému, vzájemná komunikace a spolupráce, příčiny nedorozumění a zdroje konfliktů
|
TĚLESNÁ VÝCHOVA - 3. ročník
Oblast: Školní výstupy |
Předmět: Tělesná výchova |
Období: 3. ročník |
Průřezová témata |
||
Žák: - uplatňuje pravidla bezpečnosti při atletických disciplínách - zvládá aktivně základní osvojované pojmy související s během, skokem do dálky a hodem míčkem - reaguje na základní pokyny, signály a gesta učitele - zvládá základní techniku nízkého a polovysokého startu - zvládá základní techniku běhu, skoku do dálky a hodu míčkem z chůze i z rozběhu - zvládá upravit doskočiště, připravit start běhu (čára), vydat pokyny pro start - jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti a reaguje na pokyny k vlastním chybám
- uplatňuje pravidla bezpečnosti při gymnastických činnostech a rytmizaci, za pomoci učitele je dodržuje - aktivně se zapojuje do pohybových činností - reaguje na základní pokyny a gesta učitele - zvládá základní estetické držení těla (snaží se o to) - zvládá základní estetický pohyb těla a jeho částí (chůzi, běh, poskoky, obraty atd.)
- správně provede kotoul vpřed a vzad - reaguje na základní pokyny a gesta učitele
- zvládá základy estetického držení těla
- zvládá základy estetického pohybu těla a jeho částí
- zvládá základy tance založené na kroku poskočném, přísuvném, přeměnném
- uvědomuje si různá nebezpečí při hrách a snaží se jim zabránit
- zvládá minimálně 10 pohybových her a zná jejich zaměření - snaží se samostatně vytvářet pohybové hry, hledat varianty známých her - uvědomuje si různá nebezpečí při sportovních hrách a snaží se jim zabránit - zvládá základní pojmy osvojovaných činností - zvládá elementární herní činnosti jednotlivce - zvládá konkrétní hry se zjednodušenými pravidly a dovede je využívat (samostatně nebo za pomoci učitele) - jedná v duchu fair play, za pomoci učitele dodržuje pravidla soutěží
|
ATLETIKA Základní pojmy - základní disciplíny, části běžecké abecedy - pomůcky pro měření výkonů, úpravu doskočiště - základy bezpečnosti při atletických činnostech,vhodné oblečení - startovní povely - základy techniky běhů, skoků a hodů Běh - průpravná cvičení pro ovlivňování běžecké rychlosti a vytrvalosti - běžecká abeceda - nízký start na povel, polovysoký start - rychlý běh do 60 m - vytrvalostní běh v terénu až do 12 minut (dle výkonnosti žáků) - vytrvalý běh na dráze do 600 m Skok - průpravná cvičení pro ovlivňování odrazové síly a obratnosti - skok do dálky s rozběhem Hod - průpravná cvičení pro hod míčkem - hod míčkem z chůze (postupné spojení s rozběhem) - hod míčkem s rozběhem - spojení rozběhu s odhodem
GYMNASTIKA Základní pojmy - základní cvičební polohy, postoje a pohyby paží, nohou, trupu, názvy používaného nářadí a náčiní (aktivně) - průpravná cvičení pro ovlivňování pohyblivosti, obratnosti, síly, rychlosti a koordinace pohybů atd. (s širším spektrem náčiní) Akrobacie - kotoul vpřed a jeho modifikace - kotoul vzad a jeho modifikace Přeskok - průpravná cviční pro nácvik gymnastického odrazu z můstku - přeskok 2 - 4 dílů s odrazem - nácvik výskoku na kozu do kleku, do dřepu - roznožka přes kozu našíř - nácvik Lavička (kladinka) - chůze bez pomoci (různé obměny chůze) Šplh na tyči - šplh do výšky 4 metrů bez dopomoci
RYTMICKÁ A KONDIČNÍ GYMNASTIKA Základní pojmy - základy estetického pohybu těla a jeho částí v různých polohách, změny poloh, obměny tempa a rytmu - tvořivé vyjádření rytmu pohybem - základní tance založené na kroku poskočném, přísuvném, přeměnném (seznámení s 2/4 a 3/4 tanečním krokem) - bezpečnost při gymnastických činnostech
POHYBOVÉ HRY Základní pojmy - související s funkcemi her, pravidly a používaným náčiním - variace her jednoho druhu - využití přírodního prostředí pro pohybové hry - bezpečnost při různých druzích her
SPORTOVNÍ HRY: Základní pojmy - základní role ve hře, pravidla zjednodušených sportovních her (miniher) souvisejících s osvojovanou činností - základní označení a vybavení hřišť - vhodné oblečení a obutí pro sportovní hry Vlastní nácvik - přihrávka jednoruč a obouruč (vrchní, s trčením) - chytání míče jednoruč a obouruč - vedení míče driblingem - střelba jednoruč a obouruč na koš (z místa i v pohybu, vyvolenou rukou) - pohyb s míčem a bez míče, zastavení - průpravné sportovní hry, utkání podle zjednodušených pravidel (např.vybíjená, minibasketbal)
ÚPOLY - přetahy a přetlaky
PRŮPRAVNÁ, KONDIČNÍ, KOORDINAČNÍ, KOMPENZAČNÍ, RELAXAČNÍ, VYROVNÁVACÍ, TVOŘIVÁ A JINÁ CVIČENÍ - zařazují se pravidelně do pohybového režimu dětí v hodinách TV, především v návaznosti na jejich svalová oslabení, dlouhodobé sezení atd. PLAVÁNÍ - zařadit v rámci hodin tělesné výchovy „Základní plavecký výcvik“
|
OSV 1 - seberegulace a sebeorganizace - cvičení sebekontroly, regulace vlastního jednání a prožívání, vůle - psychohygiena - dovednosti zvládání stresových situací (uvolnění, relaxace)
OSV 2 - kooperace a kompetice - rozvoj individuálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
VDO - občan, občanská společnost a stát - vztah k jinému, vzájemná komunikace a spolupráce, příčiny nedorozumění a zdroje konfliktů
|
TĚLESNÁ VÝCHOVA - 4. ročník
Oblast: Školní výstupy |
Předmět: Tělesná výchova |
Období: 4. ročník |
Průřezová témata |
||
Žák: - uplatňuje pravidla bezpečnosti při atletických disciplínách - zvládá aktivně osvojované pojmy - reaguje na základní pokyny, signály a gesta učitele - zvládá aktivně techniku nízkého a polovysokého startu - zvládá aktivně základní techniky běhů, skoků, hodů - zvládá upravit doskočiště, připravit start běhu (čáru) a vydat povely pro start - dovede změřit a zapsat výkony v osvojovaných disciplinách a porovná je s předchozími výsledky - jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti a reaguje na pokyny k vlastním chybám
- uplatňuje základy pravidel bezpečnosti - zvládá základní pojmy aktivně - reaguje na základní pokyny a gesta učitele - zvládá kotoul vpřed, vzad,stoj na rukou s dopomocí - zvládá základy gymnastického odrazu z můstku - zvládá roznožku a skrčku přes nářadí odpovídající výšky
- zvládá chůzi na lavičce bez dopomoci
- zvládá základy šplhu
- reaguje na základní pokyny a gesta učitele - snaží se samostatně o estetické držení těla - zvládá pojmenovat osvojované činnosti i cvičební náčiní - zvládá základy estetického pohybu a jeho částí i s obměnami - zvládá základy tance založené na kroku poskočném, přísunném, přeměnném, základy cvičení s náčiním
- uvědomuje si různá nebezpečí při hrách a snaží se jim za pomoci učitele zabránit - zvládá minimálně 10 - 20 pohybových her a ví , jaké je jejich zaměření
- dovede samostatně vytvářet pohybové hry, vyhledávat varianty známých her - dohodne se na spolupráci (jednoduché taktice) družstva a dodržuje ji - uplatňuje pravidla bezpečnosti a hygieny při sportovních hrách - zvládá základní pojmy osvojovaných činností - dovede zaznamenat výsledek utkání a pomáhat při rozhodování - zvládá konkrétní hry se zjednodušenými pravidly (vybíjená, minifotbal, minibasketbal) - zvládá elementární herní činnosti jednotlivce a využívá je v základních kombinacích i v utkáních podle zjednodušených pravidel - reaguje na hráčské funkce v družstvu a dodržuje je v utkání (za pomoci učitele), uplatňuje zásady fair play jednání ve hře - dohodne se na spolupráci (jednoduché taktice) družstva a dodržuje ji
|
ATLETIKA Základní pojmy - základní disciplíny, části běžecké dráhy, skokanského sektoru, pomůcky pro měření výkonů, úpravu doskočiště - základní techniky běhů, skoků,hodů - startovní povely - základní způsoby měření a zaznamenávání výkonů Běh - průpravná cvičení pro ovlivňování běžecké rychlosti a vytrvalosti - běžecká abeceda - nízký start (na povel) „polovysoký start“ - rychlý běh na 60 m - vytrvalostní běh v terénu 12 - 15 min. (dle výkonnosti žáků) - vytrvalý běh na dráze 600 m Skok - průpravná cvičení pro ovlivňování odrazové síly a obratnosti - skok do dálky s rozběhem - skok do dálky s rozběhem - postupně odraz z břevna - základy rozměření rozběhu Hod - průpravná cvičení pro hod míčkem - hod míčkem s rozběhem - spojení rozběhu s odhodem
GYMNASTIKA Základní pojmy - základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou, trupu, názvy používaného nářadí a náčiní (aktivně) - průpravná cvičení pro ovlivňování pohyblivosti, obratnosti, síly, rychlosti a koordinace pohybů Akrobacie - kotoul vpřed a jeho modifikace - kotoul vzad a jeho modifikace - průpravná cvičení pro zvládnutí stoje na rukou - stoj na rukou s dopomocí Přeskok - průpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu z můstku - skrčka přes kozu (bednu) našíř odrazem z trampolínky (můstku) - roznožka přes kozu našíř odrazem z trampolínky (můstku) Lavička (kladinka) - chůze bez dopomoci s různými obměnami Šplh na tyči - šplh do výšky 4 m
RYTMICKÁ A KONDIČNÍ GYMNASTIKA Základní pojmy - základy estetického pohybu těla a jeho částí v různých polohách - změny poloh, obměny tempa rytmu - základy tance založené na kroku poskočném, přísunném, přeměnném (základní taneční krok 2/4 a 3/4) - základy cvičení s náčiním (šátek, míč, švihadlo) při hudebním doprovodu
POHYBOVÉ HRY Základní pojmy - souvisejí s funkcemi her, pravidla a používaným náčiním - variace her jednoho druhu - využití přírodního prostředí pro pohybové hry - využití netradičního náčiní
SPORTOVNÍ HRY Základní pojmy - osvojovaných činností, základní označení a vybavení hřišť, základní role ve hře, pravidla zjednodušených sportovních her - základní organizace utkání: losování, zahájení, počítání skóre, ukončení utkání - vhodné obutí a oblečení pro sportovní hry Vlastní nácvik - přihrávka jednoruč a obouruč (vrchní, trčením), přihrávka vnitřním nártem (po zemi , obloukem) - chytání míče jednoruč a obouruč, tlumení míče vnitřní stranou nohy - vedení míče (driblingem,nohou) - střelba jednoruč a obouruč na koš, střelba vnitřním nártem na branku - z místa i z pohybu, vyvolenou rukou, nohou - pohyb s míčem a bez míče, zastavení - průpravné sportovní hry, utkání podle zjednodušených pravidel (např.vybíjená, minifotbal, minibasketbal)
ÚPOLY - přetahy a přetlaky
PRŮPRAVNÁ, KONDIČNÍ, KOORDINAČNÍ, KOMPENZAČNÍ, RELAXAČNÍA JINÁ CVIČENÍ - plavání, bruslení, sáňkování, lyžování, bobování – lze zařadit dle ročního období za příznivých podmínek
|
OSV 1 - seberegulace a sebeorganizace - cvičení sebekontroly, regulace vlastního jednání a prožívání, vůle - psychohygiena - dovednosti zvládání stresových situací (uvolnění, relaxace)
OSV 2 - kooperace a kompetice - rozvoj individuálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
VDO - občan, občanská společnost a stát - vztah k jinému, vzájemná komunikace a spolupráce, příčiny nedorozumění a zdroje konfliktů
|
TĚLESNÁ VÝCHOVA - 5. ročník
Oblast: Školní výstupy |
Předmět: Tělesná výchova |
Období: 5. ročník |
Průřezová témata |
||
Žák: - uplatňuje pravidla bezpečnosti při atletických disciplinách - reaguje na základní pokyny, signály a gesta učitele - zvládá aktivně základní osvojované pojmy - zvládá základní techniku nízkého a polovysokého startu - zvládá základní techniku běhu, skoku, hodu - zvládá upravit doskočiště, připravit start běhu (čára) a vydat povely pro start - dovede změřit a zapsat výkony v osvojovaných disciplinách - zvládá základní techniku skoku do výšky - jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti a reaguje na pokyny k vlastním chybám
- uplatňuje základy pravidel bezpečnosti - reaguje na základní pokyny a gesta učitele - zvládá aktivně základní osvojované pojmy - při gymnastickém cvičení zvládá přesné provádění pohybů - zvládá kotoul vpřed, vzad i ve vazbách, stoj na rukou (s dopomocí)
- zvládá základy gymnastického odrazu z můstku - zvládá roznožku a skrčku přes nářadí odpovídající výšky
- zvládá základy chůze na lavičce s obměnami
- zvládá základy šplhu - jednoduše zhodnotí kvalitu vlastní činnosti a reaguje na pokyny k vlastním chybám
- reaguje na základní pokyny a gesta učitele - uvědomuje si jména základních lidových tanců, dovede pojmenovat osvojované činnosti i cvičební náčiní - vyjádří pohybem různé činnosti, představy, nálady rytmy, melodii atd. - reaguje na hezký pohyb i nezvládnutý pohyb (projevuje radost z hezky zvládnutého pohybu) - dovede pohybem vyjádřit rytmický a melodický doprovod - nestydí se při tanci se žákem opačného pohlaví - umí několik lidových tanců,valčíkový a polkový krok
- uvědomuje si různá nebezpečí při hrách a snaží se jim předcházet - zvládá 10-20 různých pohybových her a ví jaké je jejich zaměření - dovede samostatně vytvářet pohybové hry, hledat varianty známých her - umí pohybově vyjádřit předmět,bytost, zvíře, náladu - dovede si pro pohybovou hru vytvořit nové náčiní (samostatně nebo s pomocí rodiny, učitele)
- uplatňuje základy pravidel bezpečnosti - dohodne se na spolupráci (jednoduché taktice) družstva a dodržuje ji - uvědomuje si různá nebezpečí při sportovních hrách a snaží se jim předcházet - zvládá základní pojmy osvojovaných činností - zvládá konkrétní hry se zjednodušenými pravidly (vybíjená, minifotbal, minibasketbal, florbal) a dovede je využívat (samostatně nebo za pomoci učitele) - dovede zaznamenat výsledek utkání a pomáhat při rozhodování - zvládá elementární činnosti jednotlivce a dovede je využít v základních kombinacích i v utkání podle zjednodušených pravidel - uvědomuje si základní role hráčské funkce v družstvu a dodržuje je v utkání (za pomoci učitele), uplatňuje zásady fair play jednání ve hře
|
ATLETIKA Základní pojmy - základní disciplíny, části běžecké dráhy a skokanských sektorů, - pomůcky pro měření výkonů, úprava doskočiště - základy techniky běhů, skoků a hodů startovní povely - základní způsoby měření a zaznamenávání výkonu Běh - průpravná cvičení pro ovlivňování běžecké rychlosti a vytrvalosti - běžecká abeceda - nízký start (na povel) i z bloků, polovysoký start - rychlý běh na 60m - vytrvalý běh na dráze 800 m Skok do dálky a výšky - průpravná cvičení pro ovlivňování odrazové síly a obratnosti - skok do dálky z rozběhu - postupně odraz z břevna - skok do výšky (skrčný, střižný) z krátkého rozběhu - rozměření rozběhu Hod - průpravná cvičení pro hod míčkem - hod míčkem z rozběhu - spojení rozběhu s odhodem
GYMNASTIKA Základní pojmy - základní cvičební polohy, postoje, pohyby paží, nohou, trupu, názvy používaného nářadí a náčiní (aktivně) - průpravná cvičení pro ovlivňování pohyblivosti, obratnosti, síly, rychlosti a koordinace pohybů Akrobacie - kotoul vpřed a jeho modifikace - kotoul vzad a jeho modifikace - průpravná cvičení pro zvládnutí stoje na rukou - stoj na rukou (s dopomocí) - akrobatické kombinace Přeskok - průpravná cvičení pro nácvik odrazu z můstku - skrčka přes kozu (bednu) našíř odrazem z můstku - roznožka přes kozu našíř odrazem z můstku Lavička - chůze s obměnami Šplh na tyči, na laně - průpravná cvičení pro šplh - šplh na tyči do výše 4 m - šplh na laně do výše 4 m
RYTMICKÁ A KONDIČNÍ GYMNASTIKA Základní pojmy - názvy základních lidových tanců, držení partnerů při různých tancích, vzájemné chování při tanci - základy tance založené na kroku poskočném, přísunném, přeměnném, základní taneční krok 2/4 a 3/4 - základy cvičení s náčiním (šátek, švihadlo, aj.) při hudebním nebo rytmickém doprovodu, jednoduché sestavy
POHYBOVÉ HRY Základní pojmy - související s funkcemi her, pravidly a používaným náčiním - variace her více druhů - využití přírodního prostředí pro pohybové hry - využití netradičního náčiní a náměty na přípravu vlastního náčiní
SPORTOVNÍ HRY Základní pojmy - související s osvojovanými činnostmi, základní označení a vybavení hřišť, základní role ve hře, pravidla zjednodušených sportovních her (miniher) - základní organizace utkání - losování zahájení, počítání skóre, ukončení utkání - vhodné obutí a oblečení pro sportovní hry Vlastní nácvik - přihrávka jednoruč a obouruč (vrchní, trčením), přihrávka vnitřním nártem (po zemi, obloukem) - chytání míče jednoruč a obouruč, tlumení míče vnitřní stranou nohy - vedení míče (driblingem, nohou) - střelba jednoruč a obouruč na koš, střelba jednoruč ze země na branku, střelba vnitřním nártem na branku (z místa) i z pohybu, vyvolenou rukou, nohou - udržet míč pod kontrolou mužstva, dopravit míč z obranné poloviny na útočnou a zakončit střelbou, řešit, situaci jeden proti jednomu - průpravné sportovní hry, utkání podle zjednodušených pravidel (např.vybíjená, minifotbal, minibasketbal, florbal, miniházená) - základní spolupráce ve hře
ÚPOLY - přetahy a přetlaky
PRŮPRAVNÁ, KONDIČNÍ, KOORDINAČNÍ, KOMPENZAČNÍ, RELAXAČNÍA JINÁ CVIČENÍ - - plavání, bruslení, sáňkování, lyžování, bobování (lze zařadit dle ročního období za příznivých podmínek)
|
OSV 1 – seberegulace a sebeorganizace – cvičení sebekontroly, regulace vlastního jednání a prožívání, vůle - psychohygiena – dovednosti zvládání stresových situací (uvolnění, relaxace)
OSV 2 – kooperace a kompetice – rozvoj individuálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
VDO – občan, občanská společnost a stát – vztah k jinému, vzájemná komunikace a spolupráce, příčiny nedorozumění a zdroje konfliktů
|