9. Člověk a svět práce
5.7 ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE
Člověk a svět práce
Oblast zahrnuje vyučovací předmět:
- Praktické činnosti
Je zde integrována vzdělávací oblast:
- Člověk a svět práce
Charakteristika vzdělávací oblasti:
Vzdělávací oblast Člověk a svět práce je určena pro všechny ročníky 1. stupně. Jejím obsahem je vyučovací předmět Praktické činnosti, který je v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání určen pro 1. stupeň.
Oblast Člověk a svět práce postihuje široké spektrum pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti a přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků.
Koncepce vzdělávací oblasti Člověk a svět práce vychází z konkrétních životních situací, v nichž žáci přicházejí do přímého kontaktu s lidskou činností a technikou v jejich rozmanitých podobách a širších souvislostech.
Vzdělávací oblast Člověk a svět práce se cíleně zaměřuje na praktické pracovní dovednosti a návyky a doplňuje celé základní vzdělání o důležitou složku nezbytnou pro uplatnění člověka v dalším životě a ve společnosti. Tím se odlišuje od ostatních vzdělávacích oblastí a je jejich určitou protiváhou. Je založena na tvůrčí myšlenkové spoluúčasti žáků.
Vzdělávací obsah je určen všem žákům (tedy chlapcům i dívkám bez rozdílu). Žáci se učí pracovat s různými materiály a osvojují si základní pracovní dovednosti a návyky. Učí se plánovat, organizovat a hodnotit pracovní činnost samostatně i v týmu. Ve všech tematických okruzích jsou žáci soustavně vedeni k dodržování zásad bezpečnosti a hygieny při práci. V závislosti na věku žáků se postupně buduje systém, který žákům poskytuje důležité informace ze sféry výkonu práce a pomáhá jim při odpovědném rozhodování o dalším profesním zaměření. Realizuje se v předmětu Pracovní činnosti.
Zařazená průřezová témata
Z průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova, okruhu Osobnostní rozvoj jsou to části „Rozvoj schopností poznávání“, „Sebepoznání a sebepojetí“, „Seberegulace a sebeorganizace“, „Psychohygiena“. Z tématického okruhu Sociální rozvoj jsou to části „Poznávání lidí“, „Mezilidské vztahy“ a z tématického okruhu Morální rozvoj část „Řešení problémů a rozhodovací dovednosti“.
Takto pojatý předmět vyžaduje i velkou škálu forem realizace. Často začleňujeme krátkodobé projekty. Při pobytech ve zdravotně příznivém prostředí využíváme možností, které nabízí okolní terén.
Zásadní výchovné a vzdělávací postupy, které ve vyučovacím předmětu Praktické činnosti směřují k utváření klíčových kompetencí:
Kompetence k učení
· Nabízet žákům různé způsoby, metody, které jim umožní samostatně organizovat a řídit vlastní učení,
· vést žáky k samostatnému pozorování a porovnávání získaných výsledků,
· umožnit žákům poznávat smysl a cíl učení a umět posuzovat vlastní pokrok,
· na základě prožitku úspěchu vést žáky k potřebě dalšího studia a celoživotního vzdělávání.
Kompetence k řešení problémů
· ukázat žákům různé zdroje informací, které mohou vést k řešení problému a vést je k jejich ověřování a srovnávání,
· vést žáky k ověřování správnosti řešení problému.
Kompetence komunikativní
· Rozvíjet u dětí dovednost správně, výstižně a logicky formulovat své myšlenky a názory,
Kompetence sociální a personální
· Vést žáky ke schopnosti pracovat ve dvojici a v menší pracovní skupině.
· předkládat žákům možnosti stanovení pravidel pro činnost skupiny a vést je k jejich dodržování,
· individuálním přístupem budovat sebedůvěru žáka a jeho samostatný rozvoj.
Kompetence občanské
· Na základě příkladů z historie vést žáky k respektování přesvědčení druhých lidí,
· vést žáky k chápání základních vztahů v různých ekosystémech a souvisejících environmentálních problémů,
· ukázat žákům význam jednotlivých složek životního prostředí i prostředí jako celku.
Kompetence pracovní
· Seznámit žáky s vlastnostmi některých materiálů,
· poukázat na možná zdravotní a hygienická rizika při práci a vést žáky k jejich eliminaci,
· naučit žáky pracovat podle návodu, předem stanoveného postupu a umožnit jim hledat vlastní postup
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Pracovní činnosti
PRACOVNÍ ČINNOSTI - l. ročník
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata
|
Žák: - rozliší různé druhy materiálu, jeho vlastnosti, předvede správné způsoby zacházení s materiálem - ověří vlastnosti materiálu v praxi - zhotoví jednoduché výrobky pomocí elementárních dovedností a činností - rozpozná jednoduché pracovní pomůcky, nářadí a předvede, jak s nimi zacházet - napodobí předváděnou práci
- dodržuje body organizačního řádu - podle vzorového výrobku a výkladu vyrobí vlastní výrobek - prokáže samostatnost v úpravě pracovního místa, udržuje čistotu a pořádek - příkladně plní povinnosti služby - bezpečně zachází s elementárními nástroji, pomůckami, stavebnicemi - předvede ošetření drobného poranění - sestaví jednoduché modely dle vlastního rozhodnutí, návrhu, plánku - zkontroluje, zda výrobek odpovídá modelu nebo předloze
- uvede jednoduchý pracovní postup - bezpečně zachází s díly stavebnice - při práci s materiálem dbá na osobní čistotu a bezpečnost - vyhotoví (dle své fantazie) jednoduché výrobky - podle jednoduchého návodu vyrobí výrobek vážící se k lidovým tradicím, k ročnímu období
- provede jednoduché pěstitelské práce - předvede péči o pokojové květiny - pojmenuje vybrané pokojové květiny
- připraví tabuli pro jednoduché stolování a předvede správné chování při stolování
|
Práce s drobným materiálem - práce s materiály - přírodniny, modelovací hmota, papír, karton, textil, drát, kov, plasty - vlastnosti materiálu, užití v praxi - pracovní pomůcky, nářadí a nástroje pro ruční opracování - jednoduché pracovní postupy
Práce montážní a demontážní - organizace práce, technologická kázeň - náčrty, technologie - hygiena a bezpečnost práce - práce montážní a demonstrační - stavebnice, sestavování modelů, montáž a demontáž
- práce s návodem, předlohou, náčrtem - první pomoc při úrazu - lidové zvyky, tradice, řemesla
Pěstitelské práce - péče o pokojové květiny
Příprava pokrmu - jednoduchá úprava stolu, základní pravidla společenského chování - zdravá výživa – pitný režim, zdravá strava |
OSV 1 - rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění, cvičení dovedností zapamatování - kreativita - cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnost nápadů, originalita, citlivost)
OSV 3 - hodnoty, postoje, praktická etika - vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování atd.
VDO - občan, občanská společnost a stát - občan jako odpovědný člen společnosti, jeho práva a povinnosti
|
PRACOVNÍ ČINNOSTI - 2.ročník
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata
|
Žák: - rozliší různé druhy materiálu, jeho vlastnosti a různé způsoby zacházení - porovná vlastnosti zpracovaného materiálu - ověří vlastnosti materiálu v praxi - rozpozná jednoduché pracovní pomůcky a nářadí a předvede, jak s nimi správně zacházet - uvede jednoduchý pracovní postup - uvede způsob a použití jednoduchého postupu - napodobí průběh předváděné práce - předvede dovednost organizovat práci skupiny - dodržuje body organizačního řádu - podle vzorového výrobku a výkladu vyrobí svůj vlastní výrobek - prokáže samostatnost v úpravě pracovního místa, pracovní místo udržuje v čistotě a pořádku - příkladně plní povinnosti služby - bezpečně zachází s elementárními nástroji, pomůckami, stavebnicemi - předvede ošetření drobného poranění - zkontroluje, zda výrobek odpovídá modelu nebo předloze - uvede jednoduchý pracovní postup
- bezpečně zachází s díly stavebnice - při práci s materiálem dbá na osobní čistotu a bezpečnost - vyhotoví dle fantazie jednoduché výrobky
- podle jednoduchého návodu vyrobí výrobek vážící se k lidovým tradicím, k ročnímu období
- provede jednoduché pěstitelské práce - předvede péči o pokojové květiny - vede si jednoduché kolektivní záznamy - rozliší, pojmenuje vybrané pokojové květiny
- připraví tabuli pro jednoduché stolování a předvede správné chování při stolování - připraví jednoduchý pokrm (studená kuchyně)
|
Práce s drobným materiálem - práce s materiály - přírodniny, modelovací hmota, papír, karton, textil, drát, kov, plasty - vlastnosti materiálu, užití v praxi - pracovní pomůcky, nářadí a nástroje pro ruční opracování - jednoduché pracovní postupy - organizace práce - hygiena a bezpečnost práce
Práce montážní a demontážní - stavebnice, sestavování modelů, montáž a demontáž - práce s návodem, předlohou - bezpečnostní předpisy,první pomoc při úrazu
- lidové zvyky, tradice, řemesla Pěstitelské práce - základy péče o pokojové rostliny
Příprava pokrmu - studená kuchyně - zdravá výživa – pitný režim, zdravá strava
|
OSV 1 - rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění, cvičení dovedností zapamatování - kreativita - cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnost nápadů, originalita, citlivost)
OSV 2 - mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy, chování podporující dobré vztahy, respektování, podpora, pomoc - komunikace - řeč těla, řeč zvuků a slov, řeč předmětů a prostředí vytvářeného člověkem - kooperace a kompetice - rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasné a respektující komunikace, řešení konfliktů)
OSV 3 - řešení problémů - dovednosti pro řešení problémů, problémy v seberegulaci
VDO - občanská společnost a škola - demokratická atmosféra a demokratické vztahy ve škole
ENV - základní podmínky života - voda (význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty)
|
PRACOVNÍ ČINNOSTI - 3.ročník
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata
|
Žák: - rozliší různé druhy materiálu, jeho vlastnosti a různé způsoby zacházení - porovná vlastnosti zpracovaného materiálu - ověří vlastnosti materiálu v praxi - rozpozná jednoduché pracovní pomůcky a nářadí a předvede, jak s nimi správně zacházet - uvede jednoduchý pracovní postup - uvede způsob a použití jednoduchého postupu - napodobí průběh předváděné práce - předvede dovednost organizovat práci skupiny - dodržuje body organizačního řádu - podle vzorového výrobku a výkladu vyrobí svůj vlastní výrobek - prokáže samostatnost v úpravě pracovního místa, pracovní místo udržuje v čistotě a pořádku - příkladně plní povinnosti služby - bezpečně zachází s elementárními nástroji, pomůckami, stavebnicemi - předvede ošetření drobného poranění - zkontroluje, zda výrobek odpovídá modelu nebo předloze - uvede jednoduchý pracovní postup
- bezpečně zachází s díly stavebnice - při práci s materiálem dbá na osobní čistotu a bezpečnost - vyhotoví dle fantazie jednoduché výrobky
- podle jednoduchého návodu vyrobí výrobek vážící se k lidovým tradicím, k ročnímu období
- provede jednoduché pěstitelské práce - předvede péči o pokojové květiny - vede si jednoduché kolektivní záznamy - rozliší, pojmenuje vybrané pokojové květiny
- připraví tabuli pro jednoduché stolování a předvede správné chování při stolování - připraví jednoduchý pokrm (studená kuchyně)
|
Práce s drobným materiálem - práce s materiály - přírodniny, modelovací hmota, papír, karton, textil, drát, kov, plasty - vlastnosti materiálu, užití v praxi - pracovní pomůcky, nářadí a nástroje pro ruční opracování - jednoduché pracovní postupy - organizace práce - hygiena a bezpečnost práce
Práce montážní a demonstrační - stavebnice, sestavování modelů, montáž a demontáž - práce s návodem, předlohou - bezpečnostní předpisy,první pomoc při úrazu
- lidové zvyky, tradice, řemesla
Pěstitelské práce - základy péče o pokojové rostliny
Příprava pokrmu - studená kuchyně - zdravá výživa - pitný režim, zdravá strava - jednoduchá úprava stolu, pravidla chování
|
OSV 1 - rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění, cvičení dovedností zapamatování - kreativita - cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnost nápadů, originalita, citlivost)
OSV 2 - mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy, chování podporující dobré vztahy, respektování, podpora, pomoc - komunikace - řeč těla, řeč zvuků a slov, řeč předmětů a prostředí vytvářeného člověkem - kooperace a kompetice - rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasné a respektující komunikace, řešení konfliktů)
OSV 3 - řešení problémů - dovednosti pro řešení problémů, problémy v seberegulaci
VDO - občanská společnost a škola - demokratická atmosféra a demokratické vztahy ve škole
ENV - základní podmínky života - voda (význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty)
|
PRACOVNÍ ČINNOSTI - 4. ročník
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata
|
Žák: - rozliší různé druhy materiálu, jeho vlastnosti a různé způsoby zacházení - porovná vlastnosti zpracovaného materiálu - ověří vlastnosti materiálu v praxi.. - rozpozná jednoduché pracovní pomůcky a nářadí a předvede, jak s nimi správně zacházet - uvede jednoduchý pracovní postup - uvede způsob a použití jednoduchého postupu - napodobí průběh předváděné práce - předvede dovednost organizovat práci skupiny - dodržuje body organizačního řádu - podle vzorového výrobku a výkladu vyrobí svůj vlastní výrobek - prokáže samostatnost v úpravě pracovního místa, pracovní místo udržuje v čistotě a pořádku - příkladně plní povinnosti služby - bezpečně zachází s elementárními nástroji, pomůckami, stavebnicemi - předvede ošetření drobného poranění - zkontroluje, zda výrobek odpovídá modelu nebo předloze - uvede jednoduchý pracovní postup
- bezpečně zachází s díly stavebnice - při práci s materiálem dbá na osobní čistotu a bezpečnost - vyhotoví dle fantazie jednoduché výrobky
- podle jednoduchého návodu vyrobí výrobek vážící se k lidovým tradicím, k ročnímu období
- provede jednoduché pěstitelské práce - předvede péči o pokojové květiny - vede si jednoduché kolektivní záznamy - rozliší, pojmenuje vybrané pokojové květiny
- připraví tabuli pro jednoduché stolování a předvede správné chování při stolování - připraví jednoduchý pokrm (studená kuchyně)
|
Práce s drobným materiálem - práce s materiály - přírodniny, modelovací hmota, papír, karton, textil, drát, kov, plasty - vlastnosti materiálu, užití v praxi - pracovní pomůcky, nářadí a nástroje pro ruční opracování - jednoduché pracovní postupy - organizace práce - hygiena a bezpečnost práce
Práce montážní a demonstrační - stavebnice, sestavování modelů, montáž a demontáž - práce s návodem, předlohou - bezpečnostní předpisy,první pomoc při úrazu
- lidové zvyky, tradice, řemesla
Pěstitelské práce - základy péče o pokojové rostliny
Příprava pokrmu - studená kuchyně - základní vybavení kuchyně - výběr, nákup a skladování potravin - základní technika v kuchyni - příprava pokrmu dle zásad zdravé výživy
|
OSV 1 - rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění, cvičení dovedností zapamatování - psychohygiena - dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému, dobrá organizace času, dovednosti zvládání stresových situací - kreativita - cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnost nápadů, originalita, citlivost)
OSV 2 - mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy, chování podporující dobré vztahy, respektování, podpora, pomoc - komunikace - řeč těla, řeč zvuků a slov, řeč předmětů a prostředí vytvářeného člověkem - kooperace a kompetice - rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasné a respektující komunikace, řešení konfliktů)
OSV 3 - řešení problémů - dovednosti pro řešení problémů, problémy v seberegulaci
VDO - občanská společnost a škola - demokratická atmosféra a demokratické vztahy ve škole
EVS - Evropa a svět nás zajímá - jsme Evropané
MKV - kulturní diference - jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti - lidské vztahy - vztahy mezi kulturami, předsudky a vžité stereotypy, osobní přispění k zapojení žáků z odlišného kulturního prostředí do kolektivu třídy
ENV - lidské aktivity a problémy životního prostředí - odpady a hospodaření s odpady - vztah člověka k prostředí - prostředí a zdraví (rozmanitost vlivu prostředí a zdraví, možnosti a způsoby ochrany zdraví)
|
PRACOVNÍ ČINNOSTI - 5.ročník
Školní výstupy |
Učivo |
Průřezová témata |
Žák - předvede správné praktické činnosti s daným materiálem. - rozliší různé materiály uvede jejich vlastnosti - předvede základní dovednosti práce s technickými materiály - bezpečně využívá a používá vlastnosti různých materiálů při složitějších pracovních činnostech - používá složitější pracovní nářadí a pomůcky - zachází s pracovními nástroji bezpečně a podle návodu - vybere vhodný pracovní nástroj, pomůcku, nářadí
- dodržuje pracovní postup podle slovního návodu, náčrtku, nákresu, výkresu - při řešení praktických problémů prokáže technické myšlení a technickou představivost - předvede práci podle slovního návodu, vzoru , fantazie - sleduje průběh předváděné práce a následně samostatně napodobí pracovní postup - vyrobí jednoduché lidové výrobky pomocí jednoduchých pomůcek, nářadí
- vyrobí jednoduché lidové výrobky pomocí jednoduchých pomůcek, nářadí - napodobí v jednoduché formě vybrané lidové řemeslo
- při pracovním postupu použije kreslený návod - vyřeší úspěšně pracovní problémy při práci s návodem, náčrtem, předlohou, jednoduchým programem
- důsledně dodržuje pracovní řád a zásady bezpečné práce s nástroji, pomůckami - ohlásí každé poranění, dovede ošetřit jednoduché zranění. - dodržuje bezpečnost a hygienu práce - dodržuje pořádek na pracovním místě
- vyhledá informace o pokojových rostlinách v dostupné literatuře - uvede, rozliší jedovaté a nebezpečné pokojové květiny - provede pozorování pokojových rostlin, předvede správnou péči o pokojové květiny - rozliší jednoduché pěstitelské nářadí - při pěstitelských pracích používá vhodné pracovní nástroje a náčiní a správné pracovní postupy
- orientuje se v základním vybavení kuchyně - připraví samostatně jednoduchý pokrm - udržuje pořádek a čistotu pracovních ploch - dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce v kuchyni - poskytne první pomoc při úrazu v kuchyni.
|
Práce s drobným materiálem - práce s materiály, přírodniny, modelovací hmota, papír a karton, textil, drát,fólie, dřevo, plasty - vlastnosti materiálu, užití v praxi - pracovní pomůcky, nářadí a nástroje pro ruční opracování
Jednoduché pracovní operace a postupy - organizace práce, technologická kázeň
- lidové zvyky, tradice, řemesla
Práce montážní a demontážní - stavebnice, práce s návodem, předlohou, náčrtem, plánem, jednoduchým programem
Bezpečnostní předpisy, - první pomoc při úrazu
Pěstitelské práce - základy péče o pokojové rostliny
Příprava pokrmu - studená kuchyně - základní vybavení kuchyně - výběr, nákup a skladování potravin - základní technika v kuchyni - příprava pokrmu dle zásad zdravé výživy
|
OSV 1 - rozvoj schopností poznávání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění, cvičení dovedností zapamatování - psychohygiena - dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému, dobrá organizace času, dovednosti zvládání stresových situací - kreativita - cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnost nápadů, originalita, citlivost
OSV 2 - komunikace - řeč těla, řeč zvuků a slov, řeč předmětů a prostředí vytvářeného člověkem - kooperace a kompetice - rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasné a respektující komunikace, řešení konfliktů)
OSV 3 - řešení problémů - dovednosti pro řešení problémů, problémy v seberegulaci
VDO - občanská společnost a škola - demokratická atmosféra a demokratické vztahy ve škole
EVS - Evropa a svět nás zajímá – jsme Evropané
MKV - kulturní diference - jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti - lidské vztahy - vztahy mezi kulturami, předsudky a vžité stereotypy, osobní přispění k zapojení žáků z odlišného kulturního prostředí do kolektivu třídy
ENV - lidské aktivity a problémy životního prostředí - odpady a hospodaření s odpady - vztah člověka k prostředí - prostředí a zdraví (rozmanitost vlivu prostředí a zdraví, možnosti a způsoby ochrany zdraví)
|